Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Profitmaksimering

21. december 2014 af kokjas - Niveau: Universitet/Videregående

Håber at nogen kan hjælpe..

Eksemplet, der danner grundlag for beskrivelsen, er blandt andet omtalt i flere udgaver af pensumlitteraturen i faget virksomhedsøkonomi og omhandler den amerikanske Proctor & Gamble-koncerns problemer med sin indtræden på det japanske marked med et bestemt mølfanger-produkt (kaldet ”Gypsy Moth Tape”), samtidigt med at to konkurrenter også har planer om at sælge - det samme produkt - på markedet.(1)

Alle tre virksomheder anvender samme produktionsteknologi til produktionen af mølfangeren, og det betyder, at de har samme variable omkostninger ( $1 pr produceret enhed) og ens samlede omkostninger ($480000 per måned). Proctor & Gamble har fra en markedsundersøgelse fået bestemt den månedlige efterspørgsel, Q, til:

(1) Q = 3375*(Pp-3,50)*(Pu0,25)*(Pk0,25) , hvor Q er i 1000 stk.
Pp er Proctor & Gambles egen salgspris. Pu er salgsprisen fra den ene konkurrent, og Pk fra den anden.

I udtrykket (1) angiver * multiplikation og eksponenter er vist med hævet skrift. 

Først opstilles en profitmaksimering for Proctor & Gamble under forskellige alternative antagelser om konkurrenternes priser, Pu og Pk. HINT: Antag, at priserne ligger i intervallet $1,0 - $2,0.
Profitmaksimeringen sættes op i en model, der finder profitmaksimum mv. 

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvad har du selv gjort? Måske kan du beregne profitten, når man kender omkostninger, efterspørgsel og salgspris. Find så maksimum for profitten.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. december 2014 af Stats

#0

Der er intet der er med hævet skrift..

(1) Q = 3375*(Pp-3,50)*(Pu0,25)*(Pk0,25) , hvor Q er i 1000 stk.
Pp er Proctor & Gambles egen salgspris. Pu er salgsprisen fra den ene konkurrent, og Pk fra den anden.

 I udtrykket (1) angiver * multiplikation og eksponenter er vist med hævet skrift. 

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Udtrykket er formodentlig

         Q = 3375 · Pp-3,5 · Pu0,25 · Pk0,25


Svar #4
25. december 2014 af kokjas

Det er alt hvad jeg har fået opgivet. Jeg ved når man befinder sig i fuldkommende konkurrencemarkedet er det MR=MC, men når det oligopol står jeg så lidt af 

Mvh


Svar #5
25. december 2014 af kokjas

#1

Hvad har du selv gjort? Måske kan du beregne profitten, når man kender omkostninger, efterspørgsel og salgspris. Find så maksimum for profitten.

Det er alt hvad jeg har fået opgivet. Jeg ved når man befinder sig i fuldkommende konkurrencemarkedet er det MR=MC, men når det oligopol står jeg så lidt af 

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. januar 2015 af tsi87 (Slettet)

test


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. august 2015 af Moderatoren

Test


Skriv et svar til: Profitmaksimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.