Studievalg og videregående studie

Business eller medicin???

22. december 2014 af Savior123 (Slettet)

Hej folkens, 

jeg skrive lige paa engelsk, da jeg skriver fra et engelsk tastatur :)

In long time I have been wondering, if I should choose International Bussiness College or Medical School. 

Business: Maybe I get to be a chef and own alot of money... A luxery lifestile is always what i have dreamed of. Owning supercars, big house and etc. And luckly in the other hand, i am amazing with selling things and have the brain for doing business. I made 25.000kr in 3 month when i was 15 years old. My brain tells me to choose Business.

Medicin: In the other hand i have always seen myself as a doctor. Its something i like to do and work with (Same as business).  My heart tells my to choose medicin.

I cant decide wich to choose. Hope someone have experience with this kind of situation. 

Tusind tak paa forhaand :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2014 af In4aTreat (Slettet)

Vælg med hjertet - Medicin kan også sagtens blive særdeles velbetalt hvis du dropper den offentlige sektor og får din egen praksis. Jeg valgte selv Jura på KU over økonomi på CBS.

Ellers vær realistisk - har du snittet til medicin? Hvis ikke er du jo tvunget til at gå andre veje

Det her skal dog ikke opfattes ondt ment, men dit engelsk er virkelig ikke formuleret pænt og med mange fejl så måske er international business ikke lige din kop te !

Du skal dog have et held og lykke med videre til hvad end du vælger at foretage dig!


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. december 2014 af wohoo1

Jeg ved ikke helt om jeg kan hjælpe. Da jeg kun går i 9.klasse, men jeg synes du skal følge dit hjerte. Min bror er læge og arbejder sammen med en af Danmarks bedste forskere og jeg synes hans job er fantastisk. Men igen det er dit valg. :-)

Begge uddannelser er fantastiske. Det ser ud til du er MEGET klog ;-). Og at du kan opnå alt det som du ønsker. Det kalder jeg fantastisk...


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. december 2014 af JEEJ2008

#0 - "A luxery lifestile is always what i have dreamed of. Owning supercars, big house and etc." Hvis dette er dit grundlag, og din motivation for at blive læge vil jeg foreslå dig, at vælge noget helt andet - Tak!. Det er ofte svært, at finde ud af hvad man gerne vil her i livet, og derfor bliver du nødt til at lave lidt research, snakke med mennsker osv., og skabe dig et overordnet billede af det du er interesseret i.  MVH.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. december 2014 af In4aTreat (Slettet)

#3

#0 - "A luxery lifestile is always what i have dreamed of. Owning supercars, big house and etc." Hvis dette er dit grundlag, og din motivation for at blive læge vil jeg foreslå dig, at vælge noget helt andet - Tak!. Det er ofte svært, at finde ud af hvad man gerne vil her i livet, og derfor bliver du nødt til at lave lidt research, snakke med mennsker osv., og skabe dig et overordnet billede af det du er interesseret i.  MVH.


Det er hans motivation for at læse økonomi.


Svar #5
22. december 2014 af Savior123 (Slettet)

#1 Ja sorry ved godt det ikke var et flot velformuleret tekst - men skrev det måske lidt for hurtigt :)
Nu bliver jeg først færdig med gym om 1.5 år så mon ikke der er tid nok til at rette op på det.

Ja, er klar over at man også kan tjene mange penge som læge ( Selvom motivationen til at blive læge slet ikke er pengemæssigt) men mon ikke chancen for at tjene endnu flere penge ligger i efter at have læst på IBC?

#3 Nej heldigvis ligger det ikke penge bag motivationen for at læse medicin... Hvilken ville ligge på den kontroversielle del om man så må sig.

#2 Tak, men ved ikke om jeg er MEGET klog, for karakter behøver ikke nødvendigvis spejle hvor klog man i virkeligheden er ;)
Jeg går ud fra at din motivation også er at blive læge, da det virker, som om at din bror har inspireret dig? :)

Tusind tak for alt hjælpen alle sammen!

Brugbart svar (1)

Svar #6
22. december 2014 af JEEJ2008

#4
#3

#0 - "A luxery lifestile is always what i have dreamed of. Owning supercars, big house and etc." Hvis dette er dit grundlag, og din motivation for at blive læge vil jeg foreslå dig, at vælge noget helt andet - Tak!. Det er ofte svært, at finde ud af hvad man gerne vil her i livet, og derfor bliver du nødt til at lave lidt research, snakke med mennsker osv., og skabe dig et overordnet billede af det du er interesseret i.  MVH.


Det er hans motivation for at læse økonomi.

"Medicin: In the other hand i have always seen myself as a doctor. Its something i like to do and work with (Same as business)."  - duh! ...


Brugbart svar (1)

Svar #7
23. december 2014 af In4aTreat (Slettet)

#6
#4
#3

#0 - "A luxery lifestile is always what i have dreamed of. Owning supercars, big house and etc." Hvis dette er dit grundlag, og din motivation for at blive læge vil jeg foreslå dig, at vælge noget helt andet - Tak!. Det er ofte svært, at finde ud af hvad man gerne vil her i livet, og derfor bliver du nødt til at lave lidt research, snakke med mennsker osv., og skabe dig et overordnet billede af det du er interesseret i.  MVH.


Det er hans motivation for at læse økonomi.

"Medicin: In the other hand i have always seen myself as a doctor. Its something i like to do and work with (Same as business)."  - duh! ...


Skal jeg virkelig begynde på en dybere sætningsanalyse? Når han referere til "It's something i like to do and work with (Same as business)" så omhandler det ikke fordelene vedrørerende en økonomi uddanelse, men SOMETHING I LIKE TO DO AND WORK WITH?? Duh :)


Svar #8
23. december 2014 af Savior123 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. december 2014 af JEEJ2008

#7
#6
#4
#3

#0 - "A luxery lifestile is always what i have dreamed of. Owning supercars, big house and etc." Hvis dette er dit grundlag, og din motivation for at blive læge vil jeg foreslå dig, at vælge noget helt andet - Tak!. Det er ofte svært, at finde ud af hvad man gerne vil her i livet, og derfor bliver du nødt til at lave lidt research, snakke med mennsker osv., og skabe dig et overordnet billede af det du er interesseret i.  MVH.


Det er hans motivation for at læse økonomi.

"Medicin: In the other hand i have always seen myself as a doctor. Its something i like to do and work with (Same as business)."  - duh! ...


Skal jeg virkelig begynde på en dybere sætningsanalyse? Når han referere til "It's something i like to do and work with (Same as business)" så omhandler det ikke fordelene vedrørerende en økonomi uddanelse, men SOMETHING I LIKE TO DO AND WORK WITH?? Duh :)


Keder du dig da så meget!?!! Jeg har ikke skrevet det omhandler fordelene vdr. økonomi udd. har jeg?


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. december 2014 af In4aTreat (Slettet)

Nej det gjorde han!! Og du referede til dem som grunden til, at han ikke skulle vælge medicin.

Omg...


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. december 2014 af Rustnesøm (Slettet)

#0

Hej folkens, 

jeg skrive lige paa engelsk, da jeg skriver fra et engelsk tastatur :)

In long time I have been wondering, if I should choose International Bussiness College or Medical School. 

Business: Maybe I get to be a chef and own alot of money... A luxery lifestile is always what i have dreamed of. Owning supercars, big house and etc. And luckly in the other hand, i am amazing with selling things and have the brain for doing business. I made 25.000kr in 3 month when i was 15 years old. My brain tells me to choose Business.

Medicin: In the other hand i have always seen myself as a doctor. Its something i like to do and work with (Same as business).  My heart tells my to choose medicin.

I cant decide wich to choose. Hope someone have experience with this kind of situation. 

Tusind tak paa forhaand :) 


Et godt råd. Lad være med at vælge en uddannelse fordi du kan forestille dig at du kan tjene mange penge på det, vælg det der interesserer dig.

Har du gode karakterer for resten? Efter at dømme din engelsk lader du til at have nogle problemer og det skal du overhovedet ikke have hvis du vil optages på medicin.


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. december 2014 af Rustnesøm (Slettet)

#0

Hej folkens, 

jeg skrive lige paa engelsk, da jeg skriver fra et engelsk tastatur :)

In long time I have been wondering, if I should choose International Bussiness College or Medical School. 

Business: Maybe I get to be a chef and own alot of money... A luxery lifestile is always what i have dreamed of. Owning supercars, big house and etc. And luckly in the other hand, i am amazing with selling things and have the brain for doing business. I made 25.000kr in 3 month when i was 15 years old. My brain tells me to choose Business.

Medicin: In the other hand i have always seen myself as a doctor. Its something i like to do and work with (Same as business).  My heart tells my to choose medicin.

I cant decide wich to choose. Hope someone have experience with this kind of situation. 

Tusind tak paa forhaand :) 


Et godt råd. Vælg aldrig en uddannelse alene på grund af at du kunne forestille dig at du kunne tjene mange penge på det. Vælg det der interesserer dig.

Har du gode karakterer for resten? Efter at dømme din engelsk lader du til at have nogle problemer og det skal du overhovedet ikke have hvis du vil optages på medicin.


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. december 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Savior123 - jeg ville ansætte dig som salgsdirektør i mit firma med omgående virkning. Eller som ledende overlæge i min praksis hvis du var læge.

Du virker som en rigtig kvik og solid fyr, hver eneste gang du skriver noget herinde.

 


Svar #14
30. december 2014 af Savior123 (Slettet)

CarstenMatsson: "Kvik" og "solid" fyr?? Tror det er lidt svært, at bedømme en via skrivningsmetoder osv. Dette er blot noget jeg er i tvivl om, og gerne vil have afklaret med hjælp fra andre der har stået i samme situation eller, som kan gøre tingene lidt mere tydelige. Jeg kan ikke se hvordan dette skulle være klichéagtigt... Da ironien i dit tekst tydeligt kan ses. 

Jeg er en ganske normal dreng med store drømme, som næsten alle og enhver. Jeg kæmper (lektier, personlighed osv.) for at opnå min(e) drømme. Jeg må desværre derfor sige, at hvis du leder efter at ansætte en solid og kvik fyr til din såkaldt firma, så bør du stærkt overveje at vælge en anden "solid" og "kvik" dreng/pige. Er sikker på der er mange tilstede her på dette tråd. 

Rustnesøm: Ja, giver dig helt ret i at det ikke er godt skrevet (Se de andre kommentarer over dine). Min gennemsnit ligger på 9.15, men nu er jeg kun igennem det halve år af 1.G. Mht. til at penge ligger som motivation bag Medicin så vil jeg STÆRKT anbefale at du læser tråden i gennem (In4atreat har netop forstået pointet).

In4aTreat: Netop. Jeg vil aldrig i livet vælge medicin på baggrund af penge! :)

Vh - Og godt nytår!!!


Brugbart svar (0)

Svar #15
30. december 2014 af Rustnesøm (Slettet)

Du sagde at du ville gøre det fordi du syntes at du kunne blive chef af det og tjene mange penge på det, hvilket stærkt tyder på at du ikke rigtig har sat dig ind i hvad uddannelsen egentlig handler om for det er egentlig overhovedet ikke det du kommer til at lære. Man skal ikke forvente at man kommer til at blive chef lige fra dag 1 når man er færdig med sin uddannelse. Det kan tage 20+ år (eller aldrig) før man er der. Der er ikke nogen dedikeret uddannelse til det. Man kan blive det uanset hvilken uddannelse man har. Penge er ikke alt og man bør ikke vælge en uddannelse på grund af penge.for rig bliver man ikke hvis man ikke kan lide det man laver for tro mig, i sidste ende kommer du virkelig til at fortryde dit valg.


Svar #16
30. december 2014 af Savior123 (Slettet)

Er dels enig med dig i, at man kommer til at fortryde en uddannelse man har valgt på baggrund af penge, men for mig er både forretning og læge noget jeg inderligt gerne vil arbejde med. Endnu engang anbefaler jeg dig at læse tråden igennem. God dag :)


Brugbart svar (1)

Svar #17
30. december 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det er tydeligt, at det eneste du tænker på, er prestige og penge. Det har du vist igennem lang tid jo. Det er der heller ikke noget galt med. Du bør bare bruge de næste tre år i gymnasiet på at finde ud af hvad du er god til, og så beskæftige dig med dét. Så skal pengene nok komme fordi du er dygtig til det du laver, og prestige kommer som regel deraf.

Jeg synes bare det er trist at du kun sidder og tænker på, hvordan du kan rage til dig af livets glæder i stedet for at overveje hvor du kan gøre en forskel fordi du er dygtig. 

Hvorfor vil du arbejde med "business" ? Det kræver nogle helt særlige interpersonelle og matematiske/regnetekniske skills at blive en dygtig forretningsmand i den liga du taler om. Det kræver også at man er ydmyg og forstår at udtrykke sig meget intelligent.

Hvorfor vil du være læge ? Er det fordi din bror og mor og datter og oldefar allesammen er læger og fordi det lyder herresejt at sige ? Eller er det fordi du i gymnasiet har fundet ud af at du er skidegod til kemi, biologi og matematik samt sprog ? 

Tænk nu nogle længere tanker. Ellers gør sådan nogle som mig bare grin med dig.


Brugbart svar (0)

Svar #18
30. december 2014 af Rustnesøm (Slettet)

Jeg vil også gerne påpege præcis som Carsten at bare fordi at man er god til privat budget betyder det nødvendigvis heller ikke at man er god til økonomi studiet, det er meget andet for det er to helt skilte sager.


Svar #19
30. december 2014 af Savior123 (Slettet)

#17 - #18 : Tror bare vi skal stoppe den her, da alt det hvad i skriver er urelevant. Tænker hverken på penge som det primære med derimod er det fordelen i en af uddannelsen.

Carsten: Du kender mig ikke Carsten så hold gerne dine kritiserende tanker for dig selv!

Brugbart svar (0)

Svar #20
16. januar 2015 af Gandhara (Slettet)

Et mere seriøst indlæg:

Jeg føler at jeg er i samme båd som dig...lige bortset fra at jeg allerede er student ;-)

Men havde jeg haft samme tanker som du har, og hvis jeg skulle bedømme hvad du ville have det bedst med ud fra det du har skrevet, så ville jeg klart vælge at læse til læge.

Jeg husker at have set på noget statistik for et  stykke tid siden, og der var lægen vidst den der havde det største livsindkomst. Dvs. i lægeembedet er der både mulighed for at følge dit hjerte, som du selv siger, og så at få lavet noget penge :-D


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.