Studievalg og videregående studie

Kar i kroppen

24. december 2014 af Haruka (Slettet)
De synlige kar på kroppen - er det arterier eller vener?

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. december 2014 af LubDub

de helt superficielle (overfladiske) kar på kroppen er vener. Dog kan nogle dybere arterier ses (f.eks. a. brachialis i sulcus bicipitalis medialis eller i fossa cubitalis)


Svar #2
24. december 2014 af Haruka (Slettet)

Tusind tak :-) Det var lidt med samme tanker i hovedet, jeg gik med, så det er dejligt at få det bekræftet. Glædelig jul :-) 


Svar #3
25. december 2014 af Haruka (Slettet)

Er der nogle, der kan svare mig på hvorfor man benytter vener til blodprøvetagning og ikke arterier? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. december 2014 af JEEJ2008

#3

Er der nogle, der kan svare mig på hvorfor man benytter vener til blodprøvetagning og ikke arterier? 


Det gør man også, men det afhænger af hvad man vil undersøge for. De fleste blodprøver tages i armen i vener der her er meget synlige, og derfor kan man også være mere sikker på at ramme rigtigt. Vil du f.eks. undersøge blodet for O2 eller CO2 er det nødvendigt med en A-punktur.


Svar #5
30. december 2014 af Haruka (Slettet)

Tusind tak for svar :-) Jeg var ellers sikker på at det var fra a. Brachialis man tog blodprøver når de tages i armen men det er altså fra en superficiel vene - det er dejligt at få klargjort :-)

Brugbart svar (0)

Svar #6
30. december 2014 af Dulugtergrimt

Jeg kan som bonusinfo fortælle, at det gør pænt nas at få taget en a-punktur, hvorfor det i hvert fald ikke kan anbefales at gøre det rutinemæssigt på alle patienter ;)


Skriv et svar til: Kar i kroppen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.