Kemi

Forskellige opgaver, medicin studie.

28. december 2014 af Maksilkemi (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Kan nogle hjælpe mig med disse 3 opgaver (se vedhæftet). Svarene markeret med blå er de rigtige svar ifølge rettevejledningen. 

1: Hvorfor virker chlor som oxiderende + aftagende? Jeg kan huske, at jeg i gymnasiet (kemi A-niveau) fik fortalt, at chlor virker reducerende, hvilket er forkert kan jeg se, men hvorfor?

2: Hvad mener de med " hvis de dannede forbindelser er stærkere end de bindinger som er brudt"

3: Jeg forstår ikke, hvordan de får 0,709 g. Jeg får 0,486 g, men det er åbenbart forkert.

Vedhæftet fil: kmf.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. december 2014 af LubDub

1.

     jeg vil sige, at klor virker reducerende, og elektroner modtages (dvs. svar 3)


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. december 2014 af LeonhardEuler

1. Jeg vil sige at klor er et stærkt oxiderende stof og optager elektroner, idet det er stærkt elektronegativt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. december 2014 af LubDub

#1 uddybet

                                     Cl2      +     2 e-     ----->     2 Cl-            

(Di)chlor er et oxidationsmdidel


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. december 2014 af LubDub

2.

Enhver reaktion har en brydning af bindinger (reaktanternes) og dannelse af nye bindinger (produkternes)

    Brydning af kemiske bindinger er endotermisk, hvorved energi absorberes
    Dannelse af kemiske bindinger er altid exotermisk, hvor energi frigives og varme udvikles

Hvis reaktanternes bindinger er svagere end produkternes, så absorberes der ikke meget energi, og reaktanterne frigiver energi, og reaktionen er dermed exotermisk

Hvis reaktanternes bindinger er stærkere end produkternes bindinger, så absorberes mere energi, end der frigives, og reaktionen er dermed endotermisk.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. december 2014 af Heptan

1. Chlor bliver selv reduceret, så derfor virker det oxiderende på andre stoffer.

2. Det er måske lettere at forstå hvis der havde stået: "hvis de dannede bindinger er stærkere end de bindinger som er brudt".
Bindingsenthalpien angiver hvor meget energi det kræver at bryde en binding. Man kan beregne den molare enthalpitilvækst for en reaktion, og hvis enthalpitilvæksten har negativt fortegn er reaktionen exoterm. Man kan regne baglæns og se, at tilvæksten kun kan være negativ, hvis de dannede bindinger har en større bindingsenergi end de bindinger som er blevet brudt.

3. Du er kommet til at beregne massen af 10 mmol Mg2+. Du skal beregne massen af 20 mmol Cl-.


Svar #6
29. december 2014 af Maksilkemi (Slettet)

#5

1. Hvorfor er svaret så oxiderende MODTAGENDE. Altså, hvorfor ikke oxiderende afgivende ?

2. Tusind tak! Jeg forstår det nu 

3. Men hvordan skal man vide, at det er 20 mmol Cl-. Er det fordi der går 2 Chlor molekyler til 1 magnesium?


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. december 2014 af LeonhardEuler

#6 :

1. Klor virker oxiderende på andre stoffer - altså den får andre stoffer til oxidere og dermed bliver den selv reduceret og idet den bliver reduceret, optager den elektroner. Vi har en såkaldt redoxreaktion. 

3. Klorioner  Cl- har en negativ ladning på 1 og magnesiumioner  Mg2+ har en positiv ladning på 2. Der skal hermed dobbelt så mange Cl- som Mg2+ for at få en tilsyndeladende negativ blanding. Idet du har 10 mmol Mg2+, skal du have 20 mmol Cl-. Nu beregner du massen af 20 mmol Cl- ud. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. december 2014 af Heptan

1. "modtager" er til den anden rubrik, så der står:

"Klor er et meget reaktivt stof der virker oxiderende, idet det umiddelbart modtager elektroner under dannelse af klorid-ioner.

3. Ja, der indgår to ækvivalente chloridioner pr. magnesiumion. De spørger netop til en opløsning der tilsyneladende skal være elektrisk neutral.


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. december 2014 af LeonhardEuler

Rettelse til #7:  "få en tilsyneladende elektrisk neutral blanding." - og tak til #8 for at gøre mig opmærksom på det. 


Skriv et svar til: Forskellige opgaver, medicin studie.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.