Studievalg og videregående studie

"Sabbat-år" efter 1.g?

01. januar 2015 af ntrbd (Slettet)

Hej, alle.

Jeg søger jeres hjælp. Startede på STX i sommers. Det var en forhastet beslutning, der blev taget i løbet af én aften, idet jeg måtte melde afbud på min efterskole, jeg havde ventet på i 3 år. Jeg har haft det rigtigt skidt det sidste år, og gymnasiet har frataget sig ansvar for mig. Jeg er tilknyttet en psykiatrisk klinik, derfor får jeg lov til at fortsætte på min mors ansvar. Min behandling har været på kryds og tværs, og der kommer nye problemer til. Dette er selvfølgelig personligt, men relevant for spørgsmålet. 

Gymnasiet har altid været 1.-prioritet, og jeg føler ikke, jeg har andre valg. Gymnasiet, lærerne og klassekammeraterne er fine. Jeg er flittig og ansvarsbevidst, men føler at jeg har valgt et helt forkert tidspunkt, og at jeg ikke er klar. Jeg har det rigtigt dårligt med at jeg ikke kan give mig 100 %, da jeg slet ikke prioriterer skolen eller fokuserer på samme på nuværende tidspunkt. 

Jeg overvejer desuden at tage endnu et sabbatår efter gymnasiet, idet jeg missede mit efterskoleår. Jeg har brug for at udvikle mig socialt og personligt, samtidigt med at jeg kan dyrke mine interesser uden stress og ansvar (og helst uden sygdom).

Hvad ville I foreslå? Jeg ønsker ikke en intensiv behandling, men et sabbatår vil sandsynligvis medføre, at jeg har mere tid til at blive udredt og behandlet. Har I hørt om andre, der tager friår midt i uddannelsesforløbet? Og er det overhovedet muligt? 

På forhånd tak, og godt nytår!

Mvh Emma, 16 år


Svar #1
01. januar 2015 af ntrbd (Slettet)

Jeg frygter især at "fordumme" mig selv, og at miste mine studiekompetencer. Kan man blive for "isoleret" fra det normale liv på grund af, at man har det skidt?


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. januar 2015 af Joe11111 (Slettet)

Altså efterskole er stressende! Det er siiindsygt stressende!! Altså jeg synes du skal fortsætte på STX eller tage hf enkeltfag, hvor du kan tage enkelte fag og læse og selv bestemme hvor lang tid du vil være om dem. 

Hvis du gerne vil have den efterskole følelse kunne du tage på sprogrejse, hvilket minder meget om efterskolen men det er i kortere tid og så får du oplevet nye ting.


Svar #3
02. januar 2015 af ntrbd (Slettet)

Hej, Joe.

Det var ikke nødvendigvis et efterskoleophold, jeg ville tage. Men nu er jeg nysgerrig: hvad er der stressende ved at gå på efterskole? 

Tak for dit svar. God idé; jeg vil overveje det hele, men jeg har svært ved at fokusere på skolen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. januar 2015 af Joe11111 (Slettet)

Det er stressende når man er sammen med en masse andre mennesker 24 timer om ugen og de fleste weekender


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. januar 2015 af Matematikøkonomen (Slettet)

Det lyder til, du har svært ved at fokusere på skolen, og derfor anbefaler jeg at du tager et sabbat-år. Men jeg dog ingen erfaring med de såkaldte sabbat-år, men man kan tage til udlandet og arbejde, så man får styrket et bestemt sprog bedst muligt. Der er mange ting, man kan foretage sig.

Mvh. Caspar 


Skriv et svar til: "Sabbat-år" efter 1.g?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.