Studievejledning

Hvordan kan det være at STX har højere gennemsnit end HTX?

09. januar 2015 af ramiac (Slettet)
Hvordan kan det være at STX har højere gennemsnit end HTX? Hvis man vil studere læge hvad er så bedst at vælge? Er det en god ide at skifte fra HTX til STX, eller er det dårligt pga. Pensum? Er niveauet lavere på STX end på HTX? Hvorfor råder alle at tage STX, når man har en masse fag som historie osv som man ikke kommer til at bruge senere i livet?

Jeg håber jeg kan få lidt hjælp, da jeg er rigtig i tvivl...

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. januar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

Du skal ikke vælge uddannelse efter hvilken er statistisk set, giver det højeste gennemsnit. Det er jo ikke sikkert, at det gælder for dig. Dengang jeg var færdig med min HHX, kunne jeg have begyndt på et lægestudie, jeg manglede bare lige et par fag, men havde snittet til det. Jeg valgte HHX, da jeg synes der var for mange uinteressante fag på STX (og måske lidt fordi jeg ville være i en bank efterfølgende). Jeg havde i dag nok valgt HTX, men dengang jeg skulle vælge, så valgte man HTX hvis man var for dum til at få en læreplads efter det første år på teknisk skole...

Niveauerne er ikke forskellige, men de typer af studerende der vælger, er forskellige og har forskellige forudsætninger og forskellige mål med deres valg af ungdomsuddannelse. Desuden er der (har været) en tradition for at man anbefalede (fra forældre, studievejledere mv.) at man skulle tage en STX hvis man var usikker=Det sikre valg. Men hvis man var/er i tvivl, så kan det jo være man skulle have været håndværker i stedet for og derfor slet ikke skal have en studentereksamen => dvs. man har ikke lyst til at læse STX og karakterne bliver derefter.

STX er/var alment dannende, dvs. man foruden dansk, engelsk, matematik også fik indblik i resten af tilværelsen med fagende musik, historie, billedkunst osv. Den som vil være billedehistoriker har i øvrigt nok mere gavn af billedkunst end et naturfag, så hvem vurderer egentlig hvilke fag der er relevante (for dig) på STX(HTX) kontra de øvrige? Mig eller dig eller ??

Hvad er du i øvrigt i tvivl om? Dit uddannelsesvalg?

Hilsen Lars


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. januar 2015 af peter lind

Nu kender jeg ikke det nuværende HTX; men det nedstammer formodenligt fra det gamle HF medens STX stammer fra den gamle studentereksamen. Hvis dette er rigtigt gælder

HTX er en mindre og nemmere eksamen. For eks. mangler som du nævner historie i HTX  Mange, der vil slippe nemmere igennem eksamen har derfor valgt HF og dermed formodentlig også HTX. Dette giver elever, der er mindre motiveret til at arbejde, og det er formodentlig grunden til det lavere gennemsnit. STX er mere generelt anvendelig  eksamen


Svar #3
09. januar 2015 af ramiac (Slettet)

#1
Nu går jeg selv på HTX, og jeg kan fortælle jer, at de presser en rigtig meget med lektierne ved ikke om det samme er på STX. Jeg kan heller ikke lide typerne på gymnasiet, de er alt for forskellige. Jeg vil jo gerne have et højt gennemsnit, men er i tvivl om jeg skal skifte. Er det en god ide at skifte nu, hvor jeg er gået glip af pensum på STX?

Jeg ved heller ikke om jeg kan få et højere gennemsnit på STX, hvis jeg vælger linjen bioteknologi, som minder meget om min linje.

Kort vil jeg bare vide og høre om det var forkert at vælge HTX, da jeg synes jeg har fortrudt det. Eller minder STX og HTX om hinanden, hvis man vælger en naturvidenskabelige studieretning, og vil læse medicin?

Brugbart svar (1)

Svar #4
09. januar 2015 af peter lind

Jeg ser du har gået 1½ år på HTX. Jeg vil tro, det er for sent at skifte. Det vil i hvert fald volde alvorlige problemer.


Svar #5
09. januar 2015 af ramiac (Slettet)

Jeg er 1ger og har gået der i et halvandet.

Svar #6
09. januar 2015 af ramiac (Slettet)

#4 men bliver det ikke sværtmed hensyn til pensum?

Brugbart svar (1)

Svar #7
09. januar 2015 af peter lind

Det er det jeg hentyder til når jeg siger det vil give alvorlige problemer


Svar #8
09. januar 2015 af ramiac (Slettet)

Så det er bedre at blive her? Jeg har faktisk fået nogle høje karakter, men det mere pga. det sociale. Men vil jeg have svært ved at følge med på STX? Minder egentlig deres grundforløb om vores?

Brugbart svar (0)

Svar #9
09. januar 2015 af peter lind

Så meget kender jeg heller ikke til de to uddannelser; men der er helt klart forskelle i pensum og det vil give problemer


Svar #10
09. januar 2015 af ramiac (Slettet)

#9 Tak skal du have Peter ;)

Jeg tror jeg fortsættter på HTX. Det er bare STX der har fået for meget omtale.

Brugbart svar (0)

Svar #11
09. januar 2015 af allan_sim

#2.

Peter: HTX har intet med HF at gøre. HF eksisterer stadig i bedste velgående, mens HTX står for Højere Teknisk Eksamen og er den gymnasiale overbygning på de tekniske skoler - den er i sagens natur rettet mod naturvidenskab og teknologi og står dermed i skarp kontrast til HF.


Skriv et svar til: Hvordan kan det være at STX har højere gennemsnit end HTX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.