Studievejledning

Hvilket gymnasium?

09. januar 2015 af FB77 (Slettet)

Hej :)

Jeg vil rigtig gerne vide lidt hvilket gymnasium der passer bedst til det jeg vil.

Jeg tænker at jeg i fremtiden vil være indretningsarkitekt, men ved ikke rigtigt om det vil være bedst hvis jeg gik på STX eller HTX. 

Mange tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. januar 2015 af UG124 (Slettet)

Jeg kan logisk og indlysende anbefale dig det højere tekniske gymnasium (htx), hvis du er meget IT-orienteret.


Svar #2
10. januar 2015 af FB77 (Slettet)

Mange tak for hjælpen :)

Brugbart svar (1)

Svar #3
10. januar 2015 af MaibritG

Nu kan alle kalde sig indretningsarkitekter, da der ikke findes en egentlig uddannelse målrettet imod det. Den praktiske dimension kan du muligvis opnå på de to designskoler (København og Kolding), hvor du bliver optaget på baggrund af en optagelsesprøve. Så her er det lidt hip som hap hvilken gymnasial uddannelse (STX, HF, HHX, HTX, IB), du vælger.

Er vi ovre i arkitektfaget, gælder de samme principper som på designskolerne.

Så er der den mere teoretiske tilgang til feltet, som blandt andet udbydes på Universitetet. Ofte vil de være placeret hos humnaiora, og derfor kræver tysk B eller fremmedsprog A, som du i hvert fald kan få problemer med at få på HTX.

Derudover udbyder erhvervsakademierne og professionsskolerne sikker også noget tilsvarende.

Så det kræver, at du aktivt undersøge de enkelte uddannelsesmuligheder og hvilke krav, de stiller for optagelse.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
10. januar 2015 af FB77 (Slettet)

Okay, så det er lidt lige meget hvilket gymnasium man vælger? Mange tak for hjælpen :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2015 af MaibritG

Det væsentlige er i hvert fald, at du har den rette fagsammensætning, hvis du gerne vil optages på f.eks. universiteterne, hvor der ikke eksisterer de samme optagelseskrav som eksempelvis på designskolerne. Optagelsesprøven er tilgengæld noget sværere at komme igennem, da designskolerne (og arkitektskolerne for den sags skyld) kun optager få studerende pr. årgang.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. januar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

og endelig er der den ingeniør-faglige tilgang på AAU der kaldes Arkitektur og Design, http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/arkitektur-design/adgangskrav/ Den ligger vidst lige en en STX eller HTX, men HHX kan da også bruges med de rigtige suppleringer.

Hilsen Lars
 


Svar #7
16. januar 2015 af FB77 (Slettet)

Tusind tak til jer alle sammen, det kommer til at hjælpe mig rigtig meget :)


Skriv et svar til: Hvilket gymnasium?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.