Dansk

realisme og impressionisme i litteratur

10. januar 2015 af erhk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er lidt i tvivl om dette her, men realisme og impressionisme hænger sammen gør de ikke? Jeg synes de mudres sammen i både tekster og forklaringer. Jeg har en nogenlunde ide om hvad begge handler om, men hvis jeg skal til definere en tekst i forhold til realisme, kan jeg så sige, at virkemidlerne (showing - not telling etc.) og teksten bærer stærke præg af impressionisme - men er for konstrueret til, at være rigtig realistisk?

Teksten jeg bruger Merete Pryds Helle: "Brunch"  http://www.hfflex.dk/danska/materialer/modulopgave432.pdf

Håber det giver lidt mening. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2015 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej erhk,

Begreberne realisme og impressionisme er måder at beskrive litterær stilistik på.

+ Realisme bruges i forbindelse med tekster som efterligner virkeligheden. Det er et centralt begreb i litteraturteorien.

+ Impressionisme har en tvetydig mening; det refererer til både en strømning inden for malerkunst og litteratur i Europa i midten- og slutningen af det 19. århundrede, og til den litterære stil i tekster som følger denne strømnings krav om sceniske motiver og fragmentariske skrivemåder.

P. Helles tekst (jeg har ikke læst den før nu) fremstår på én gang realistisk (dette kan iagttages ved de minutiøse beskrivelser af fx fuglens funktion og den hyper-parataktiske åbning af teksten), og impressionistisk (fortælleren er ikke fremtrædende men skjult: den viden vi har om personerne er minimal og siger ikke noget om fortællerens holdning). Det sidste er netop et eksempel på showing - not telling, som du selv meget korrekt bemærker. Herudover kan du med rette sige at der er impressionistiske træk, omend jeg ikke ved om det disse træk er, som du mener, 'stærke' (dette kun fordi jeg ikke har læst resten resten af romanen). Du nævner til sidst, at vi bør tage forbehold i tekstlæsningen fordi den virker for 'konstrueret'. Kan du uddybe dette, da jeg ikke enten er enig eller helt forstår hvad du mener. Der skal, som sagt, en uddybning til. Så kan vi diskutere det.

Jeg vil dog sige, at det jo netop er de minutiøse, totalefterlignende miljøbeskrivelser som gør en tekst realistisk, og det lever P. Helles i høj grad op til her. Det er måske dette detaljerige sprog, der får teksten til at virke mere som en journal, som du mener er konstruktionistisk?

Mvh Viktor


Skriv et svar til: realisme og impressionisme i litteratur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.