OSO

OSO, hjælp ang. STX

11. januar 2015 af camillakrogh98 (Slettet)

Hej alle sammen. Jeg sidder og er i gang med at skrive OSO om dyrlægeuddannelsen. Jeg er så ved at forsøge at beskrive vejen til denne gennem STX, men jeg er meget i tvivl om selve opbygningen af STX. Altså jeg har lidt svært i at finde rundt i alt det med fag på A,B og C-niveau osv.i forhold til hvilke fag man har i hvilke år. Ved ikke om det lyder helt dumt, men synes i hvert fald ikke lige umiddelbart jeg har kunne finde nogen forklaring, som gav ordentlig mening.

Håber virkelig der er nogle som vil hjælpe.


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. januar 2015 af MaibritG

En tommelfinger-regel er, at A-fag = 3 år, B-fag = 2 år og C-fag = 1 år. Den mest ideelle linje for dyrlægeuddannelsen er en med følgende fagkombination:

Dansk A, engelsk B og matematik A samt enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B. Alle fag skal være bestået.

Ofte vil linjen Matematik A, fysik B og kemi B være repræsenteret på langt de fleste STX-gymnasier. Dertil gælder det så også om, at have et højt gennemsnit. Sidste år var den på 11,0 gennem kvote 1.  

KIlde: Uddannelsesguiden.dk

Dog kan man også have B-fag  i 2. og 3.G eller C-fag (ofte valgfag) i 3.G, men det er primært de førnævnte specifikke adgangskravs-fag, du skal fokusere på.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: OSO, hjælp ang. STX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.