Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Bestem matematisk MP, Marginal Production & AP, Average Production, funktionerne

13. januar 2015 af flothelle (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg er ved at lave min aflevering til min HD uddannelse og er stødt på et spørgsmål, hvor jeg har brug for hjælp. Spørgsmålet lyder således:

Info: Følgende funktion beskriver sammenhængene mellem antal godkendte ka°lhoveder og indsatsen af vand:
TP = 270x + 120x2 – 10x3

Hvor TP, Total Production, er ka°lhoveder og X er antal kubikmeter vand. Funktionen er kun gyldig mellem 0 og 10 kubikmeter vand.


Spørgsma°l 1.3: Bestem matematisk MP, Marginal Production & AP, Average Production, funktionerne.

Er der et venligt menneske, som vil udredde ovenstående tages det imod med kyshånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. februar 2015 af en1to2tre3fire4 (Slettet)

For at besvare opgaven kræver den en forståelse for, hvad de forskellige funktioner er et udtryk for.

Marginalproduktion: Dettte er et udtryk for hvor meget totalproduktionen vil stige med, hvis der bruges 1 kubikmeter vand mere - altså den marginaleffekt  X har for TP. Da TP er et tredjegradspolinomium vil den første kubikmeter vand ikke tilføre den samme vækst i TP som f.eks. kubikmeter nr. 9. 

For at udregne MP skal du differentiere TP-funktionen.

Average Production: Denne funktion er et udtryk for - som navnet indikerer - hvad den gennemsnitlige produktionsmængde er, givet et bestemt X. For at udregne denne skal du dele TP med X, altså AP=TP/X.

Håber det hjælper dig lidt på den rette vej :)


Skriv et svar til: Bestem matematisk MP, Marginal Production & AP, Average Production, funktionerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.