Psykologi

menneskesyn og videnskabssyn

14. januar 2015 af ninch (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej!

Jeg sidder og knokler med noget eksamensforberedelse.. og der skal blandt andet nævnes menneskesyn og videnskabssyn, og jeg har faktisk ingen anelse om hvad det præcis er -.-

og et andet spørgsmål er fx at vi skal identificere de teoretiske principper i de tekster vi vælger at bruge.. hvad menes der med det?

håber nogen kan hjælpe! på forhånd tak!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. januar 2015 af Mundo

Menneskesyn handler om synet på mennesket. Forskellige psykologiske teorier kan have forskelligt syn på, hvad der styrer mennesker. Fx ser behavioristerne mennesker som kontrollerbare og styret af ydre betingelser, mens en psykoanalytisk tilgang vil have fokus på menneskets indre drifter. Menneskesyn er dog ikke kun hvad mennesket er styret af, det kan være mange ting, som teorier om menneskers grundlæggende behov og tilbøjeligheder. 

Videnskabssyn har at gøre med forskellige psykologiske teoriers videnskabsteoretiske udgangspunkt. I har måske haft om positivisme, relativisme eller andre videnskabsteorier? Disse er dog lidt sværere at knytte direkte på bestemte psykologiske teorier. Man kan dog sige, at behaviorismen stræber efter at være en objektviv videnskab på niveau med naturvidenskaben og at behaviorismen dermed har et positivistisk udgangspunkt. Positivismens grundantagelse er, at al viden er baseret på erfaringer, iagttagelser af verden, og det stemmer godt overens med behaviorismens fokus på ydre, observerbar adfærd. 

Teoretiske principper kan være mange ting. Sådan som jeg forstår det, betyder det at I skal beskrive hovedprincipperne i de teorier, I vælger at bruge. Hvis det fx var Freuds teori, så skulle man beskrive teorien om overjeg, jeg og id, forsvarsmekanismer og alt det der :)


Svar #2
16. januar 2015 af ninch (Slettet)

#mundo tusind tak for dit svar, jeg syntes generelt det er så svært at forstå at jeg har lidt opgivet håbet på overhovedet at forstå det.. men tusind tak for din hjælp!!


Skriv et svar til: menneskesyn og videnskabssyn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.