Studievejledning

Studieretning

14. januar 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Hej, 

Når jeg starter på gymnasiet har jeg tænkt mig at vælge denne studieretning: samfundsfag A, matematik B, erhvervsøkonomi C. Det jeg dog vil gøre er at hæve matematik til a og samfundsfag ned på b niveau. Desuden tager jeg fransk på a niveau som valgfag og muligvis engelsk på b. Jeg får gode karakterer i de fleste af fagene. 10 i fransk. Jeg får dog “kun“ 7-taller i matematik. er matematik på a svært, og kan man klare det, hvis man kun får 7 ? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. januar 2015 af bummelumbumbum

For det første: Du kan ikke "nedgradere" fag. Hvis du vælger en studieretning med samfundsfag A, er du tvunget til at have det på A-niveau. Hvis du kun vil have det på B-niveau, skal du vælge en studieretning med samfundsfag B eller vælge en studieretning helt uden faget, og så tage det som valgfag.

Engelsk er obligatorisk på B-niveau, så det skal du have uanset hvad.

De fleste synes, at mat A er lidt svært, men man kan sagtens klare det, hvis man får 7 i karakter.


Svar #2
14. januar 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Tak, men altså på det gymnasium jeg skal starte på kan det godt lade sig gøre at nedgradere osv. Vi fik et papir over de forskellige studieretninger udleveret, og ved siden af studieretningen står der Valg A og B. Det betyder vel, at man f.eks. kan hæve matematik til a. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. januar 2015 af allan_sim

#2.

Du må i så fald have misforstået papiret. Det er i strid med bekendtgørelsen at nedgradere et studieretningsfag.

Valg A og B er sikkert de valgfag, du skal have ved siden af studieretningen. Og der kan du i sagens natur opgradere (og kun det).


Skriv et svar til: Studieretning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.