Studievejledning

Jeg er i tvivl om jeg vil på efterskole eller bare direkte på HHX efter 9. klasse

15. januar 2015 af MrPositiveGuy

Hej =)!

Jeg er en dreng som lige er fyldt 15 år og går i 9. klasse. Jeg går og tænker rigtig meget over hvad jeg vil efter 9. klasse. En ting jeg er sikker på, er at jeg vil læse jura på universitet efter HHX. Men jeg ved bare virkelig ikke om jeg vil på efterskole inden HHX. Jeg er bange for at gå glip af noget, hvis ikke jeg vælger efterskole. Det jeg dog, er allermest bekymret for, er om jeg er for ung til at omgås med dem på HHX. Jeg er jo kun 15 når jeg begynder på HHX, hvis ikke jeg tager på efterskole. Dog fylder jeg 16 to måneder efter jeg er begyndt. Er der andre på min alder(15 tæt på 16) på HHX?

Grunden til jeg helst vil på HHX og ikke STX eller HTX er, at jeg simpelthen ikke bryder mig om naturvidenskabelige fag, specielt ikke fysik/kemi og matematik, hvorimod sprog interesserer mig rigtig meget.

Jeg har et par par spørgsmål angående efterskole:

Jeg er virkelig i tvivl om, hvorvidt jeg vil på efterskole eller ej. Jeg elsker det med, at man lærer at blive mere social og lærer at stå på egne ben. Men nu kommer det som jeg er bange for. Jeg har virkelig et eller andet med hash. Jeg HADER det, og har direkte angst for at møde personer som ryger det. Jeg har aldrig prøvet det og har heller aldrig tænkt mig at prøve det. Jeg er bange for at der er grupper på efterskolen som går rundt og ryger og hvis ikke man selv ryger, kan man ikke blive venner med dem.

Jeg hælder mest til bare at starte på HHX, men jeg er simpelthen bare så bange for, at det ville blive svært at finde venner, da jeg jo kun kommer til at være 15(dog 16 efter to måneder) hvis jeg starter.

Tak fordi i gad at læse de tanker, som går og fylder rigtig meget i min hverdag.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2015 af Heptan

Jeg kan godt forstå din situation, og jeg har ikke et ja/nej svar, da det er op til dig selv, men jeg synes det er fornuftigt at du ikke bryder dig om hash (jeg kan heller ikke fordrage det)!

Der var også mange der røg hash på den STX jeg gik på, jeg ved ikke hvordan det er på HHX.

Du er sikkert bekendt med det, men det koster typisk en 40 000 kr eller deromkring at gå på efterskole, så i sidste ende er det måske dine forældre der bestemmer (eller din børneopsparing). Jeg har ikke selv gået på efterskole, men dem jeg kender der har prøvet det har haft en oplevelse for livet, og det har især været folk der ikke vidste hvad de ville. Men det lyder jo til at du har lagt planerne; jeg ved desværre ikke noget om HHX, så skal ikke kunne sige om du er for ung.

Du kan jo evt. gemme efterskoleoplevelsen og tage et sabbatår efter HHX, og gå på højskole istedet for eller rejse rundt i verden, hvis du ikke kan beslutte dig, men gerne vil få den oplevelse du siger "du går glip af". Der er vel alligevel så meget man går glip af, så hvorfor ikke bare få overstået HHX ... men igen, det må du helt selv om! :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2015 af fl0werpower

Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart vælge 10 klasse på en folkeskole. Mange tror, at det kun er for uintelligente mennesker, men det er en løgn! Min lillebror tog 10. klasse, og nu får han rene 12 og 10 taller på HTX (1 år). Jeg valgte, at tage på gymnasiet (STX), efter 9. klasse, og det fortryder jeg afsindigt meget, pga. der var masser af ting, som vi  ikke havde lært i 9. klasse, + vores lærer var alt for søde mod eleverne (de gav f.eks. ikke mange lektier for og undervisningen var piece of cake). 10. klasse er en god udvej, pga. den kan forbedre dig på gymnasielivet :-) Håber du finder ud af det! 

Btw, jeg elsker dit brugernavn! #TeamPositive


Svar #3
15. januar 2015 af MrPositiveGuy

Mange tak for jeres råd!

Jeg har selvfølgelig tænkt over 10. klasse. Men jeg føler bare virkelig ikke at jeg har behov for det(det er ikke for at lyde selvoptaget og egoistisk). Men jeg har fået at vide, af nogle som har gået i 10. klasse, at de spildte deres tid og at det nærmest var et sabbatår.

Hvis jeg dog bare vidste om det var et problem at være 15(snart 16) på HHX lige når man begynder, ville jeg 100% starte på HHX lige efter 9. klasse.

Nu ved jeg ikke om i kan bruge det til noget, men mit gennemsnit ligger på omkring de 8-8.5 stykker. En anden grund til at jeg gerne vil undgå 10. klasse er, at jeg hader matematik. Hvis jeg tog på HHX og valgte matematik på C-niveau, ville det ikke påvirke mit gennemsnit, til når jeg vil videre på universitet, da jeg mener de tager udgangspunkt fra 2.- og 3.g, ret mig jeg hvis tager fejl. Hvis jeg ikke har lyst til at læse jura alligevel, og vil have en uddannelse som kræver matematik på B-niveau, kan jeg jo altid bare læse det på et sommerkursus eller noget andet.

Angående de euforiserende stoffer på STX, har jeg hørt af en, at der overhovedet ikke er lige så mange som ryger hash på HHX som på STX. Jeg ved selvfølgelig ikke om han havde ret, men det er bl.a. en anden stor grund til at jeg ikke vil på STX. Det er dog stadigvæk mest pga. at jeg ikke gider de naturvidenskabelige fag. Men jeg er også bange for at alle på HHX bare er sådan nogen overklasse-typer, er det rigtigt?

Og ja fl0werpower, positivitet er vejen frem! =D

Og ja Heptan, jeg regner helt sikkert med at tage ud og rejse efter HHX. Jeg har en drøm om at tage til England i et år eller to.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. januar 2015 af Heptan

#3

Det lyder da til at du er helt klar på HHX! :)

Og jo, du får en mundtlig og en skriftlig matematik C karakter, som tæller med i gennemsnittet, og hvis du er uheldig skal du også til mundtlig eksamen (sådan er det på STX, ved ikke om det er præcis det samme på HHX).


Svar #5
15. januar 2015 af MrPositiveGuy

#4

Okay men så kan man da sige, at matematik C-niveau på HHX, måske ikke er ret meget sværere end i 9. klasse? Hvorimod hvis jeg tog det på B-niveau, ville niveauet blive løftet og det ville påvirke mit gennemsnit endnu mere.

Jeg har et til spørgsmål. Jeg er bange for at alt på HHX har noget med matematik at gøre. Jeg er et sprogligt menneske og vil gerne have en sproglige linje. Tror i man kan få noget som lyder således:

Dansk A

Tysk A

Engelsk A

Spansk eller Fransk(begynderniveau) på A

Samfunds A eller B(valgfag, da det ikke er et obligatorisk fag.) 

Matematik C

Kan man få en linje som minder nogenlunde om denne?


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. januar 2015 af MaibritG

HHX målretter sig jo mod erhvervsøkonomi, som også er matetmatik-art. Måske, at det havde være mere ideelt med en sproglig STX-linje (hvor du kan vælge Naturgeografi B/Idræt B som naturvidenskabeligt fag sammen med det obligatoriske matematik C). Det kommer dog an på så mange faktorer, som kun du kan vælge.

Jeg er virkelig i tvivl om, hvorvidt jeg vil på efterskole eller ej. Jeg elsker det med, at man lærer at blive mere social og lærer at stå på egne ben.

Jeg ved ikke om man lærer at blive mere social eller stå på egne ben på en efterskole. Det er ikke just mit indtryk. Jeg synes personligt, at det er synd at efterskolerne har mere fokus på det sociale og "eventyret" i at gå der end fagligheden. Derfor er vil jeg også anbefale dig at tage gymnasiet efter 9.klasse, hvis du selv føler dig parat.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. januar 2015 af UG124 (Slettet)

Det ser ud til at vi har præcis samme interesser, så jeg vil råde til at tage HHX efter 9. klasse. Vi må lige se om vi kan få kontakt, da jeg også tager HHX. Jeg synes ikke du skal tage 10. klasse, da det fremgår indirekte at du er ambitiøs og gider at lave din ting, som mange i 10. klasse ikke gider. Selvom du skriver at du er sproglig (som mig) så tag matematik på B-niveau, fordi det åbner for mange veje bagefter.

Kontakt mig privat her på SP og vi kan skrive videre.


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. februar 2015 af CandPædDidaktik (Slettet)

Hey MrPositiveGuy!

Jeg sad selv i samme dilemma efter 9. klasse, men endte med at vælge et år på efterskole. Det har uden tvivl været en af de bedste oplevelser i mit liv :) Jeg har samme holdning til hash som dig, og det var ikke noget problem, da der er 0 tolerence på langt de fleste skoler. 
I forhold til om det er et sabbat år eller ej, kommer det jo an på hvilken skole du vælger, du kan evt. vælge en international efterskole med fokus på sprog?

Jeg tror ikke, det bliver noget problem med din alder på HHX! Så det er bestemt ikke der, du skal være nervøs! Det er noget andet, hvis du vælger at gå direkte hele vejen (Uden 10 kl. og uden sabbatår). Min erfaring som tutor er, at dem der kommer direkte har sværere ved at bevare motivationen og en del af dem ender med at droppe ud...

Du lyder som en ambitiøs gut, så du skal nok klare den, uanset hvad du vælger :)
 


Skriv et svar til: Jeg er i tvivl om jeg vil på efterskole eller bare direkte på HHX efter 9. klasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.