Studievalg og videregående studie

Maskiningeniør

16. januar 2015 af Gandhara (Slettet)

Hej allesammen

Jeg skal i gang med at vælge en videregående uddannelse, men jeg har svært ved at beslutte mig. Jeg er glad for fysik, og matematik har jeg det ok med, men det bekymre mig lidt, om man SKAL have den der innovative mindset, for at kunne blive ingeniør? Jeg har tænkt lidt på maskiningeniør pga. masser af fysik, gode og brede jobmuligheder og løn.

Men hvis jeg nu læser til maskiningeniør betyder det så at alle mine kommende arbejdspladser vil kræve noget, med at jeg skal opfinde noget nyt? Det er nemlig det indtryk jeg har fået af ingeniører, nemlig at de hele tiden skal få nye ideer, forbedre ting, få gode ideer, være innovativ osv.

Er det evner man kan tilegne sig under uddannelsen, eller er det en mentalitet man skal beherske i forvejen? Disse bekymringer har plaget mig i lang tid, og det er sådan set det eneste (tror jeg) der afholder mig fra at starte med det samme. 

Jeg håber I forstår hvad jeg mener :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det er svært at give et entydigt svar. Der skal en vis del inovation til i mange sammenhæng, men nok ikke helt så meget som man umiddelbart skulle tro.

Et eksempel: Jeg undrede mig en del år over, at der var nogen, der havde kunnet få den idé at lave en lynlås. Så fik jeg at vide, at lynlåsen var opfundet til sko. Så faldt brikkerne på plads. I begydelsen af det 20. århundrede var der unge damer, der gik med knapstøvler. Navnet beskrev, at de blev lukket med en lang række knapper. Nogle af de unge damer benyttede en støvleknapper til at knappe dem med. Herfra er der jo ikke så langt til at "indbygge" støvleknapperen i støvlen, og så er man tæt ved lynlåsen. Opfinderhøjden var dermed tilstrækkelig lille til at idéen til lynlåsen kunne opstå.

Mange af de opfindelser, man ser er slutprodukter af en række trin af erhvervet viden efterfulgt af en til tider meget lille idé. Igeniørstudiet går netop ud på at erhverve så mange af den slags videntrin som muligt, så man kommer så tæt som muligt på den løsning, der bagefter står som opfindelsen. Ofte oplever man, at man blot har benyttet de metoder, man har lært, og så står omverdenen og falder i svime over inovationen!


Skriv et svar til: Maskiningeniør

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.