Tysk

kasus- Hjælp! :D

20. januar 2015 af JarlLarsen (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa :)

Jeg skal til terminsprøve i tysk i morgen, og jeg må desværre indrømme, at jeg ikke har halt styr på det der kasus.

Altså jeg ved hvordan man finder akkusativ, genitiv, dativ og nomitiv. Men så kommer der pludselig noget, hvor jeg bare tænker WHAT?! Så skal man finde køn på et ellerr andet ord. Hvilket ord er det?

Sorry for din dumhed på dette punkt, jeg har virkelig ikke styr på dette ;)


Svar #1
20. januar 2015 af JarlLarsen (Slettet)

Hvis jeg f.eks vil skrive "Jeg fik min første telefon som 12-årig", hvad skal jeg så skrive, og hvorfor? :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. januar 2015 af Stygotius

Du skal allerførst kunne analysere en sætning, dvs. finde grundled og genstandsled og hensynsled. Diksse led står nemlig i forskellige kasus.

Derpå skal du kende tyske forholdsord, -hvilke der styrer akkusativ og hvilke der  styrer dativ og hvilke der kan styre enten akkusativ elle dativ.

Tyske navneord er enten hankøn (masklinum) eller hunkøn (femininum) eller intetkøn (neutrum).

Disse ændres aldrig.

En kasus er en bøjet form af et navneord og bestemnes af hvilket led i sætnignen ordet er eller hvilken kasus det styres af. 


Svar #3
20. januar 2015 af JarlLarsen (Slettet)

Okay, tusinde tak :)

-Det hjalp ;)


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. januar 2015 af Stygotius

Selv tak.

Hvis du er i tvivl om noget, skal du bare skrive igen og spørge.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. januar 2015 af Stygotius

Hov, jeg glemte:

Jeg fik min første telefon som 12-årig   =   Ich bekam mein erstes Telefon (mobiltlf. "erstes Handy") mit zwölf Jahren (eller "als zwölfjähriger Junge (zwölfjähriges Mädchen) 


Skriv et svar til: kasus- Hjælp! :D

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.