Generelt

Forventninger

20. januar 2015 af Ligogo (Slettet)
Hej allesammen.
Højst sandsynligt er det meget svært at komme ind på psykologi uddannelsen, både igennem kvote 1 og 2 for mig, fordi det er en så populær uddannelse.
Jeg holder et sabbatår nu, og jeg føler at bekendte og generelt samfundet omkring en, sætter pres på en om hurtigt at komme igang.
Jeg ved ikke, om nogen af jer har det på samme måde, men jeg føler at der var visse personlige grunde til, at jeg ikke klarede mig så godt på gymnasiet karaktermæssigt. Jeg vidste, jeg kunne klare det bedre. Men det kan man jo ikke skrive i sin ansøgning til Uni, for det er jo slet ikke gyldigt.
Ville det være dumt at starte på en uddannelse, man ved, man kan komme ind på, studere der 1 år, droppe ud og så begynde på den uddannelse, man gerne vil ind på? Forøger det ikke enormt meget ens chancer for at komme ind.
Og igen, hvad synes I om presset fra samfundet om uddanner osv. Jeg har helt fået depression af det.

Brugbart svar (2)

Svar #1
21. januar 2015 af cornpop (Slettet)

Skal det forstås sådan, at du gerne vil læse psykologi?

Det nytter ikke noget at starte på et studie før du er klar til det, selvom jeg udemærket forstår, at du føler dig presset til at komme i gang! Du skal finde noget du interessere dig for, som samtidig er realistisk. Hvis du gerne vil læse psykologi, men ikke opnåede (det latterligt høje) snit i gymnasiet, er der andre muligheder. Jeg vil foreslå dig at kigge på psykomotorik uddannelsen, en professionsbacheloruddannelse der kombinerer psykologiske fag med f.eks. anatomi fag, fordi faget arbejder ud fra en overbevisning om, at kroppen og psyken hænger uløseligt sammen og man lærer at give en helhedsorienteret behandling. Det var bare et forslag. Desuden optages studerende på psykomotorik udelukkede på kvote 2, så du skal ikke bekymre dig om dit snit fra gymnasiet. 

Du sprøger om det ville være hensigtmæssigt, at vælge en uddannelse hvor du kan komme ind med dit snit, for at gå der i et år og så søge ind på noget (psykologi?) som du hellere vil. Dette er en utrolig dårlig idé af flere grunde. For det første gavner det dig overhovedet ikke ift. din kvote 2 ansøgning, at du har læst et år på en anden uddannelse. Det bliver først relevant i kvote 2, når du har bestået en bachelor og/eller haft praktisk FAGLÆRT erfaring. I kvote 2 på psykologi bliver der først og fremmest lagt vægt på karakterer i relevante fag og komkurrencen i kvote 2 er meget stor, for som du selv siger, psykologistudiet er ekstremt populært. For det andet bruger du et års SU, du har ikke ubegrænset SU på videregående udannelser, men derimod et klippekort, som du bruger af. Normalt får du SU så mange måneder dit studie er normeret til + 12 mere hvis du starter indefor 2 år. For det tredje bliver det overhovedet ikke sjovt, at starte på et studie som man allerede er negativt indstillet til i forvejen, du må regne med at de andre studerende brænder for studiet, så du føler dig måske udenfor. Dertil kan nævnes, at du får virkelig svært ved at klare dig på en uddannelse, hvis du ikke har interesseren. Et universitetsstudie (eller andre uddannelser for den sags skyld) er hårdt og det er interessen for faget, du skal trække på i de perioder, hvor det er hårdt. 

Så:
1. Vent til du er klar og har LYST til at studere igen. Det andet går bare galt, du må stå imod presset og lytte til dig selv, hvis du er klar, så er det fint, hvis du ikke er, jamen så skal du nok blive det!

2. Undersøg dine muligheder. Evt. alternativer til psykologistudiet, som er så svært at komme ind på. Start med at klarlægge dine interesser og evt. hvad du kunne tænke dig at lave senere i livet. 

Håber du kan bruge mit svar til noget. Al mulig held og lykke til dig :-) 


Svar #2
21. januar 2015 af Ligogo (Slettet)

Tusind tak for svar. psykomotorik uddannelsen er desværre ikke noget for mig, da det også handler om den fysiske krop.

Jeg synes, at en blanding af psykologi og samfunds debatter er utroligt spændende. Men ved ikke, om der findes en uddannelse for det. Har også været inde omkring sociologi og antropologi, men det rammer ikke helt min interesse.

Og med samfunds debatter, mener jeg, hvilke sociale problemer og forskelle der er i en befolkning. Samt hvilke problemer der kan opstå med det, fx identitetskrise.


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. januar 2015 af MaibritG

Der er andre muligheder i hvert fald. Jeg ser tre løsninger, som ikke direkte relaterer sig til det populære psykologi-studie:

1. Læse psykologi på RUC.

2. Vælge en interessant bacheloruddannelse, hvor du har mulighed for psykologi som tilvalg.

3. Tage en relevant bacheloruddannelse for derefter at læse pædagogisk psykologi. Kravene er følgende:

Kandidatuddannelsen

For at blive optaget på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi skal du have en af følgende uddannelser:

En bacheloruddannelse i psykologi, pædagogik eller uddannelsesvidenskab

En anden humanistisk, samfundsvidenskabelig eller sundhedsvidenskabelig bacheloruddannelse med tilvalg af enten 30 ECTS psykologisk relevante moduler eller 45 ECTS pædagogisk relevante moduler

En professionsbacheloruddannelse som folkeskolelærer, pædagog, socialrådgiver, jordemoder, i sygepleje eller i afspændingspædagogik og psykomotorik

Fra: http://kandidat.au.dk/paedagogisk-psykologi/cpage/Adgangskrav/view1/1/Course/index/

Alle tre løsninger giver dig dog ikke muligheden for at kalde dig autoriseret psykolog, så det skal du lige være opmærksom på. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Forventninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.