Biologi

Elektroforese

21. januar 2015 af camilla7100f - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg er lidt på bar bund i dette forsøg, da jeg ikke er 100% med på teorien omkring selve udførelsen. Og desuden blev vores gel ikke særlig god, så vi skal tage udgangspunkt i det teoretiske facitark (vedhæftet)

Min lærer skriver følgende, hvilket forvirrer mig: Forsøgsresultaterne er ikke optimale. Der er en gel med markør i brønd 1 og 6 samt en gel med mistænkt 1 klippet med enzym 1 og 2 i brønd 1 og 2. Derefter mistænkt 2 i brønd 3 og 4 og gerningssted DNA klippet med enzym 1 og 2 i brønd 5 og 6. Men forklar forsøget udfra det teoretiske resultat på facitarket.

Jeg er i tvivl om følgende spørgsmål:

Vedhæftet fil: Gel-elektroforese-2.JPG

Svar #1
21. januar 2015 af camilla7100f

her er rapporten


Svar #2
21. januar 2015 af camilla7100f

Teoretisk facitark


Svar #3
21. januar 2015 af camilla7100f

Er i tvivl om spørgsmål 1-4


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. januar 2015 af ioxer

1) hvor enzymerne klipper.

Det har du højst sandsynligt fået fortalt i løbet af undervisningen. Ellers bare google det.

2)

du har:

2 elektroforeser fra gerningsmanden

2 elektroforeser fra person nr 1

2 elektroforeser fra person nr 2

Hvis person 1's elektroforese ligner det fra gerningsstedet væsentligt mere end person nr 2's elektrofese gør, så er person nr 1 nok den skyldige. Det er teorien. Kom med et bud.

3)

nej. Der er mega meget DNA, både introns og exons, så hvis man skulle klippe et helt menneskeligt genom, ville man have ret mange bånd.

(note: exons koder for noget. Introns gør ikke. Alright. Det er teknisk set forkert at sige, at introns ikke koder for noget, men medmindre du skal være molekylær-biolog så bare sig, at introns ikke koder for noget)

4)

kom med et bud


Svar #5
21. januar 2015 af camilla7100f

Mange tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Elektroforese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.