Kemi

Aktuel koncentration

23. januar 2015 af LolLars (Slettet) - Niveau: B-niveau

Tilsættes NaHSO3 til 1 L vin, så den formelle koncentration Cs, er 0,1 M

Hvad bliver så de aktuelle koncentrationer af H2SO3 og HSO3-

Er der nogen der lige kan hjælpe her, for jeg ville jo mene den aktuelle koncentration udregnes ved c=n*V=(m/M)*V. JEg kan ikke få det til at virke? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. januar 2015 af mathon

I den udstrækning vinen fortrinsvis kan betragtes som vand ved 25°C

                                    \small pH=\frac{1}{2}\cdot \left ( pK_s-\log\left (c_s \right )\right)

                                    \small x=\frac{1}{1+10^{pH-pK_s}}=\frac{\left [ HS{O_{3}}^{-} \right ]}{c(HS{O_{3}}^{-})}      
hvor
                                   

                                   


Svar #2
24. januar 2015 af LolLars (Slettet)

Tak for hjælpen, jeg forstår det dog stadig ikke helt i det jeg da ikke har koncentrationen af tælleren? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. januar 2015 af mathon

rettelse:

                                                               HSO3-   +   H2O   <--->   H2SO3   +   OH-
aktuelle molære koncentrationer:           cb - αcb                              αcb           αcb

              ligevægtsbrøken:
                                                        \small \frac{ \left [ OH^- \right ]^2 }{0,1-\left [ OH^- \right ]}=10^{-12,19}\; \; \; \; \; \; 0\leq \left [ OH^- \right ]\leq 0{,}1

                                                          \small \left [ OH^- \right ]=2,55\cdot 10^{-7}\; M

                                                         \small pH=14+\log(\left [ OH^- \right ])=14+\log(\left [2{,}55\cdot 10^{-7} \right ])=7{,}4


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. januar 2015 af mathon

             for H2SO3:
                  \small x=\frac{1}{1+10^{\, pH-pK_s}}=\frac{1}{1+10^{7{,}4-1,81}}=2,6\cdot 10^{-6}=2,6\cdot 10^{-4}\%

dvs
                  \small (100-2,6\cdot 10^{-4})\%=99,9997\%   befinder sig som  \small HS{O_{3}}^{-}


Skriv et svar til: Aktuel koncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.