Biologi

Forklar det generelle princip i gel-elektroforesen og hvorfor forskellige DNA-stykker placerer sig som de gør?

23. januar 2015 af jamilaq (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Alle,

Jeg er i gang med en rapport hvor jeg bla. har til opgave, at forklare nedstående 

1. Forklar det generelle princip i gel-elektroforesen og hvorfor forskellige DNA-stykker placerer sig som de gør?

Jeg ved godt hvordan gel-elektroforesen fungere, men har ikke helt styr på hvorfor de forskellige DNA-stykker placerer sig som de gør. 

vh


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. januar 2015 af Akademisk

De forskellige DNA-stykker placerer sig som de gør i gel-elektroforesen fordi man i gel-elektroforesen udnytter den negative ladning som DNA har til at adskille DNA af forskellige længder i en prøve. Den negative ladning stammer fra phosphatgrupperne i hvert nukleotid af DNA'et. DNA’et trække gennem gelen mod den positive side. De mikroskopiske huller i gelen gør bevægelsen sværere for DNA’et, jo længere det er. Derfor løber de korte DNA-molekyler hurtigere igennem end de længere DNA-molekyler.

Er det svar på spørgsmålet? 


Svar #2
24. januar 2015 af jamilaq (Slettet)

Aha! Så det er pågriund af den negative ladning DNA har! Tak for hjælpen .

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2015 af Emma2200 (Slettet)

Det er på grund af den negative ladning DNA har, at det kan bevæge sig fra den ene ende af gelen til den anden, idet DNA'et tiltrækkes af den positive ladning, der tilføres den modsatte ende af dine brønde, men som Akademsik også skriver, så er det fordi der er en masse små huller i gelen, og jo længere/tungere DNA'et er, des sværere er det at trænge igennem de små huller.

Derfor vil du se, at de DNA-fragmenter, der har bevæget sig længst fra brøndene er dem, der er kortest/lettest, mens dem, der har bevæget sig den korteste distance er de længere/tungere DNA-fragmenter.


Skriv et svar til: Forklar det generelle princip i gel-elektroforesen og hvorfor forskellige DNA-stykker placerer sig som de gør?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.