Matematik

Hjælp til forvirrende trigonometrisk matematikopgave!

24. januar 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at løse opgave c i vedhæftede billede?

Jeg har forsøgt at finde vinkel B i trekanten ABC1, men uanset hvad jeg gør, får jeg den ikke til at være over 90 grader, og det er den jo tydeligvis på billedet. Jeg har først fundet vinkel A i trekanten ved at dividere modstående katete med hypotenusen og derved få sinusværdien til denne. Derefter opløfter jeg denne værdi i sin-1. Vinkel A bliver så 31,45 grader. Dernæst finder jeg vinkel C ved at benytte cos(C) relationen. Her får jeg cosinusværdien til vinkel C til at være 0,999971, og derved er vinklen jo ca. 89,5 grader. Indsætter man trekanten i 2. kvadrant i en enhedscirkel, ville man, så vidt jeg har forstået, bytte om på vinkel B og C1, således at vinklerne og siderne står overfor hinanden. Hvad i alverden gør jeg galt?

Mvh. Emil

Vedhæftet fil: 1564892.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. januar 2015 af peter lind

Du bruger reglerne for en retvinklet trekant og det er ikke en retvinklet trekant. Brug i stedet cosinus relationerne


Svar #2
24. januar 2015 af Arccossintan (Slettet)

Åh ja selvfølgelig! Nu giver det hele mening. Da jeg kender alle siderne, kunne jeg jo bare have anvendt cos(B) relationen med det samme. Jeg ved ikke lige hvorfor jeg tænkte på det andet, og heller ikke det med at bytte om på vinklerne og siderne, de er jo, hvor de skal være. Men tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Hjælp til forvirrende trigonometrisk matematikopgave!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.