Fysik

Astronomi Sorte Huller

25. januar 2015 af Eddiarts (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej jeg er ved at lave en opgave vedr. Sorte Huller! Er der nogen
Som kan fortælle mig om 2 modstridende teorier evt. For og imod sorte hullers eksistens! Og evt. 2 teorier
Man kunne afprøve i praksis, med lidt kryder af fantasi måske?
Jeg har selv tænkt på Einstein's générale relativets teori Vs kvantemekanikken!
Men det er temmeligt kompliceret at skrive i tror jeg.. Hvis man overhovdet kan?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar 2015 af UG124 (Slettet)

Kontakt Jersvev.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. januar 2015 af hesch (Slettet)

Ved at betragte/måle stjerners elliptiske baner omkring en "genstand" i mælkevejens centrum, kan man beregne, at denne genstand har en masse, der er flere 100000 gange større end solens. Genstanden udsender intet lys eller anden stråling, hvilket er kendetegnende for et sort hul.

En genstand med den masse og uden nukleare processer, der skaber energi, kan ikke ikke eksistere. Den vil kollapse til et sort hul grundet sit eget tyngdefelt. Og ad  #1:  Prøv at google genstandens masse. Det er muligt, at "jerslev" kan regne denne påstand efter.

PS:  Har selv googlet:   http://da.wikipedia.org/wiki/Sort_hul


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. januar 2015 af peter lind

Det sorte hul er en ren effekt af den reelle relativitesteori. Denne teori har man ikke kunne forene med kvantemekanikken, så det er ikke bare noget man sammenligner. Det betyder også at der intet siges om kerneprocesser i teorien. Der findes dog Hawking strålingen som er en kvantemekanisk effekt. se http://da.wikipedia.org/wiki/Hawkingstr%C3%A5ling

I henvisningen nederst i #2. Læg mærke til at den modsiger sig selv. Dels siger den at hullet ikke har nogen udstrækning og dels at hvis jorden bliver presset sammen til et sort hul, vil den fylde det samme som en lille nød.

Generelt er den engelske version af wikipedia bedre og mere fyldig, så hvis du orker at gå i gang med det engelske er det bedre.

Observationer er plaget af, at der også findes mørkt stof, som man ikke kan se og som man ikke ved hvad er.


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. januar 2015 af peter lind


Skriv et svar til: Astronomi Sorte Huller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.