Bioteknologi

Biokemisk gennemgang af triglyceridernes respiration

25. januar 2015 af sejr10 (Slettet) - Niveau: A-niveau

"Inddrag en mere præcis biokemisk gennemgang af triglyceridernes respiration"

Skal lige forstå dette spørgsmål korrekt. Er det 'bare' at fortælle hvorden triglyceriderne nedbrydes i kroppen? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

Jep.


Svar #2
27. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

Tak, kan du evt.hjælpe mig med et andet biokemisk spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

#2:

Du kan i hvert fald stille spørgsmålet.


Svar #4
27. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

Jeg skal beregne hvor mange mol ATP der bliver dannet under respiration?
Se vedhæftet fil. Kan slet ikke finde ud af det.. Har læst alt mit materiale igennem en milliard gange, og min lærer kan ikke forklare det anderledes.. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

#4:

Jeg hjælper dig lidt på vej. Fedtsyrer nedbrydes ved β-oxidation i mitokondriet.

Fedtsyren skal først aktiveres, dvs. CoA skal påsættes (tjek hvor meget ATP dette koster)

En mættet fedtsyre med et lige antal carbonatomer skal gennemgå (n/2)-1 β-oxidationer - for f.eks. palmitinsyre med 16 carbonatomer er det 7.

Hver β giver ophav til 1 NADH, 1 FADH2 samt 1 acetyl-CoA. Ved den sidste β-oxidation (den 7. for palmitinsyre) dannes 2 acetyl-CoA.

Så kig på antallet af carbonatomer, omkostningerne ved aktiveringen, og til sidst udbyttet ved omsætning af NADH, FADH2 og acetyl-CoA.


Svar #6
27. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

1000 mange tak.. men forstår det simpelthen ikke :-( det er allerede der hvor du siger, at jeg skal tjekke hvor mange ATP det koster... 


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

#6:

For at kunne undergå β-oxidation skal der som sagt påsættes CoA på fedtsyren. Det kræver energi at gøre dette, og energien hentes fra ATP. Netto bruges der 2 ATP til at påsætte CoA. Indtil videre er der altså brugt 2 ATP.

Efter transport til mitokondriet kan β-oxidationen begynde. Herunder dannes 1 NADH og 1 FADH2. Til sidst fraspaltes 2 carbonatomer som acetyl-CoA, og fedtsyren er hermed blevet 2 carbonatomer kortere (eller dvs. at fedtacyl-CoA, som er betegnelsen for en fedtsyre med påsat CoA, er blevet kortere). Hernæst kan endnu en β-oxidation foregå.

Det er eksemplificeret her: http://www.virtualsciencefair.org/2014/tode14h/beta%20ox.jpg


Svar #8
27. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

Okay.. jeg forstår ikke hvad det er jeg ikke selv forstår. Men tvivler på jeg kommer til at forstå det! :-( det du skriver ovenfor, er det svaret på spørgsmål ud fra C 4:0, eller skal jeg beregne noget yderligere? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

Det er jo smartest, hvis du får en forståelse for processen, så du også i fremtiden ved, hvad der sker.

Det centrale er β-oxidationen. Er det her, du er i tvivl? Det kan sammenlignes lidt med glykolysen, som glukose skal gå igennem, for at kunne danne acetyl-CoA, der hernæst kan omsættes i citratcyklus.

I β-oxidationen starter man med en fedtsyre. For at kunne oxidere den, er det et krav, at der sidder CoA på fedtsyren, så det kommer til at hedde en fedtacyl-CoA. At påsætte CoA koster her 2 ATP - vi skal altså bruge en smule energi på senere at kunne få meget energi.

I tilfældet med palmitinsyre (C16) påsættes først CoA, så vi har palmitoyl-CoA eller bare C16-CoA. Denne skal vi så have oxideret, og det gør vi med den såkaldte β-oxidation, som er opsummeret i billedet, jeg linkede sig. Undervejs i β-oxidationen får vi 1 NADH og 1 FADH2. Til sidst fjerner vi 2 carbonatomer som acetyl-CoA. Herved har vi C14-CoA tilbage, og har samtidig fået 1 acetyl-CoA.

C14-CoA indgår så igen i β-oxidation, og vi får de samme ting ud af det, og så til sidst med C12-CoA osv. osv.

Med dit tilfælde - butansyre eller C4 - sætter vi først CoA på, og bruger 2 ATP på dette. Dernæst indgår den i β-oxidation, og vi får her 1 NADH og 1 FADH2. Til sidst fraspaltes acetyl-CoA som i de andre tilfælde, og vi står tilbage med C2-CoA. Dette er netop acetyl-CoA, så ved oxidationen af butansyre har vi fået 1 NADH, 1 FADH2 og 2 acetyl-CoA. Så skal du finde ud af, hvor meget ATP vi kan få ud af det, og huske at fratrække det ATP, vi brugte i starten.


Svar #10
28. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

1000 tak for dit lange svar! 
Men men men.. hvordan beregner jeg hvor mange ATP vi kan få ud af det? og hvordan skal jeg fratrække det vi gjorde i starten ?


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

#10:

Du skal finde ud af, hvor mange ATP du får ud af omsætningen af NADH, FADH2 og acetyl-CoA, og hvor mange du så har af hver. Så har du til sidst alt det ATP, som du kan udvinde, og så fratrækker du bare de to, du har brugt til at starte med. Så har du den mængde ATP, du reelt set har fået ud af processen.


Svar #12
28. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

Ja, men så er det jo så bare jeg ikke forstår, hvordan jeg finder ud af, hvor mange ATP jeg får ud af omsætningen af NADH, FADH_2 og acetyl-CoA..

Medmindre det kan passe, at det er:
2,5 fra NADH
1,5 fra FADH_2 
.. med hensyn til acetyl-CoA er jeg lost... 
 


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

#12:

Du har ret med elektrondonorerne.

Mht. acetyl-CoA skal du kigge på citratcyklus.


Svar #14
28. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

Men med hensyn til acetyl-CoA må det så være 4 fra acetyl-CoA?


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

Hvordan kommer du frem til det? Hvordan omdannes acetyl-CoA i citratcyklus?


Svar #16
28. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

Lagde udbyttet fra NADH og FADH_2 sammen?? Men er det overhovedet rigtigt :-( og hvis det er, hvad er så den biokemiske begrundelse?

Brugbart svar (0)

Svar #17
28. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

#16:
 

Det er korrekt, at du samlet får 4 ATP ud af det NADH og FADH2, som kommer fra β-oxidationen. Så står du dog tilbage med din acetyl-CoA, som skal omsættes i citratcyklus. Kig på denne for at finde ud af, hvor meget ATP, NADH og FADH2 du får her.


Svar #18
28. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

Jeg ved ikke hvordan jeg ser det :-(

Brugbart svar (0)

Svar #19
28. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

#18: Læs om citratcyklus.


Svar #20
28. januar 2015 af sejr10 (Slettet)

Jamen der er kun 1 så?

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.