Matematik

Optimerings opgave

26. januar 2015 af majsingym (Slettet) - Niveau: B-niveau

Håber nogle kan hjælpe. Billedet af huset har jeg lagt ind som et vedhæftet dokument :-)

Tegningen viser et 8 meter bredt parcelhus med en taghældning på 50°. I stuen ovenpå ønsker man det størst mulige rektangulære glasparti i husets gavl. Beregn glaspartiets højde og bredde.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2015 af hesch (Slettet)

Læg tegningen ind i et xy-koordinatsystem, således at midten af underkanten på ruden placeres i origo.

tan(50º) = 1,1918.

Derfor vil ligningen for den højre tagflade i koordinatsystemet hedde:

y(x) = -1,1918x + 4,7670

Arealet af rudens højre halvdel ( og af symmetrigrunde også venstre ) bliver

A(x) = x * y(x) = -1,1918*x2 + 4,7670x

Optimerer du denne højre del af ruden, optimerer du hele ruden ( af symmetrigrunde ).


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Man bør udføre beregningerne eksakt og så indsætte talværdier til sidst i stedet for at slæbe rundt med tilnærmede talværdier.

Med koordinatsystemet valgt som i #1, finder man af en af de små retvinklede trekanter, at

        tan(50º) = y / (4 - x)

        y = (4 - x) · tan(50º)

Arealet af den rektangulære rude er da

        A(x) = 2x·y = 2·tan(50º)·(4x - x2) .

Arealet A(x) har derfor maksimum, når x er x-koordinaten for toppunktet for parabelen -x2 + 4x , dvs for x = 2 . Bredden for det optimale glasparti er derfor 2x = 4 , og dets højde er y = 2·tan(50º) .


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2015 af hesch (Slettet)

#2:   Ad:

Man bør udføre beregningerne eksakt og så indsætte talværdier til sidst i stedet for at slæbe rundt med tilnærmede talværdier.

Jeg har til formål, at forklare principperne ved løsning af optimeringsopgaven, og vælger i første step at omsætte disse 50º til en hældningskoefficient (1,1918). Jeg håber så, at trådstarter (efter lidt dvælen) indser denne substitution, hvorefter jeg hurtigt kan komme frem til

A(x) = -1,1918*x2 + 4,7670x

hvor du kommer slæbende rundt med et matematisk eksakt udtryk:

A(x) = 2·tan(50º)·(4x - x2)

der fremstår noget mere kryptisk, fordi "forhindringer" i opgaveløsning ikke er forenklet trinvist undervejs.

Jeg kærer mig ikke om i hvilken form og med hvilken eksakthed trådstarter vil lave sin aflevering, men om at princippet i opgaveløsningen er forstået. Du kan fremkomme med dit løsningsforslag, det står dig frit for, men din indledende formaning med dennes rundslæberi, finder jeg overflødig, min målsætning taget i betragtning, ved KISS-pricippet:  Keep It Small and Simple.


Skriv et svar til: Optimerings opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.