Matematik

Signifikansniveau på 5 % - Hvorfor?

27. januar 2015 af Rezwan9 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg er i gang med at skrive SRO-opgaven, og har trukket samfundsfag og matematik. Jeg skal gøre rede for chi i anden.

Jeg har bare et lille spørgsmål; Hvorfor er det, at man oftest vælger et signifikansniveau på 5 %?

Én, der kunne give mig et konkret svar? Det ville være rigtig dejligt.

På forhånd, tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2015 af SuneChr

Signifikansniveauet fastlægges ofte i forhold til formålet med undersøgelsesmaterialet. Mange undersøgelser har vist sig passende for dette niveau. Der ligger måske også en vis forskertradition for dette niveau. Ser man på normalfordelingen, er der også tradition for, så at sige, at afskære 5%, nemlig 21/2% for hver af fløjene.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. januar 2015 af peter lind

Det skyldes den objektive kendsgerning at vi har 5 fingre på hver hånd. Det har medført at vi bruger 10 talssystemet hvor 5 og 10 betragtes som "pæne" tal. Man har sandsynligvis en gang i tidernes morgen så bestemt at 5% er passende. Rent faktisk ser man også signifikansniveauer på 1, 2 og 10%. Hvis der er økonomi indblandet kan man nogle gange beregne sig til hvilken signifikansniveau, der er det bedste


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2015 af SuneChr

Man kan generelt sige, at jo mindre signifikansniveauet er, desto større acceptbredde tillader man i sit undersøgelsesmateriale.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. januar 2015 af Stats

Man kan også sige, At der er 5% chance for, at det er forkert det du siger.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Signifikansniveau på 5 % - Hvorfor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.