Kemi

Beregn temperatur (haster !!!)

27. januar 2015 af lollipop12345 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Vi har 3,00 L 0,900 M saltsyre, som blandes med 2,00 L 0,700 M NaOH-opløsning. Begge opløsninger er 20 grader. Temperaturen stiger pga. neutralisationsvarmen. Vi regner med at den specifikke varmekapacitet og blandingen er den samme som for vand.
Beregn blandingens temperatur lige efter sammenblandingen?

Jeg tænker på E=c*m*deltaT 
Men kan ikke finde ud af hvordan det skal regnes ud med den formel 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2015 af ChemistryIsKey

Reaktionen er

     HCl (aq) + NaOH (aq) --> NaCl (aq) + H2(l)

Du beregner først ΔHΘ for reaktionen (Det antager jeg du ved hvordan man gør, så jeg skriver bare resultatet).

     ΔHΘ = -56.72 kJ/mol

Du ved, at tilvæksten i entalpi er lig tilført varme ved konstant tryk (så det antager vi der er :)). Så kan vi skrive;

     Qp = ΔHΘ = -56.72 kJ/mol

NaOH er i dette tilfælde den begrænsende reaktant, idet stofmængden for denne er mindre end den anden reaktants stofmængde (HCl's). Stofmængden af NaOH er

     n(NaOH) = V * c = 2.00 L * 0.700 M = 1.4 mol

Den totalt overførte varmemængde til systemet (ved konstant tryk) er så

     Qp = -56.71 kJ/mol * 1.4 mol = -79.41 kJ   (Ved nedenstående beregninger fjerner jeg minus-tegnet foran varmemængden, da der i dette tilfælde er tale om at regne med en numerisk størrelse).

Du ved fra fysikken, at

     Qp = ΔE = m * c * ΔT,

så hvis du isolerer temperaturtilvæksten, får du

     ΔT = Qp / (m * c) = Qp / ((V * ρ) * c)

Det blev oplyst, at vi skulle antage, at de fysiske egenskaber af opløsningen var ligesom vands, hvorfor vi nu kan indsætte densiteten og den specifikke varmekapacitet i formlen (Voluminet er selvsagt 5 L ud fra opgavens oplysnigner):

     ΔT = 79.41 kJ / ((5.00 L * 1 kg/L) * 4.21 kJ/(kg*K)) = 3.77 K = 3.77 ºC

Således stiger temperaturen i teorien 3.77 ºC, når du blander 3 L 0.9 M HCl og 2 L 0.7 M NaOH :)

(Jeg tror det er på denne måde opgaven skal løses, men du må ikke hænge mig op på det ;))


Skriv et svar til: Beregn temperatur (haster !!!)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.