Fysik

Energi, spdf

27. januar 2015 af Heptan - Niveau: B-niveau

Hvorfor ser det ud som om at s, p, d og f orbitalerne har samme energi?

Har f-orbitalen ikke større energi end s-orbitalen (s < p < d < f) for samme hovedkvantetal n?

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Svar #1
27. januar 2015 af Heptan

Det skal lige siges at det er for hydrogenatomet. Det undrer mig bare, fordi p-orbitalen har et nodalplan mere end s-orbitalen osv., så jeg ville tro den havde mere energi?


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. januar 2015 af peter lind

Det er hovedkvantetallet n, der bestemmer energien. Med spin og angulære momenter (l>0) kan der komme mindre justeringer, som skyldes magnetiske kræfter.


Svar #3
27. januar 2015 af Heptan

Er det de 'mindre justeringer' der gør, at s-orbitalen fyldes før p-orbitalen som fyldes før d-orbitalen, osv.? Eller sker der noget vildt med energiforskellen mellem s, p, d og f når der er tale om et multielektronatom?


Svar #4
27. januar 2015 af Heptan

Der er to figurer jeg ikke forstår ... de viser begge sandsynligheden for at finde elektronen i en 1s-orbital, men de modsiger hinanden; for mig ser på figur 10.13 ud som om at sandsynligheden er størst inde i kernen, men på figur 10.14 er sandsynligheden størst ved r = a0. Så jeg er i tvivl nu: er sandsynligheden størst inde i atomkernen eller ved Bohr radius a0?

Vedhæftet fil:Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. januar 2015 af peter lind

Justeringer på grund af spin er småting i sammenligning med, når der er flere partikler indblandet. Når der kommer flere elektroner omkring en kerne vil de inderste elektroner til en vis grad skærme for det elektiske felt, så de ydre elektroner mærker en svagere elektiske kraften. Da elektronerne ikke bare holder sig til nogle faste baner vil de inderste elektroner også blive påvirket af de ydre elektroner. Dertil kommer at der også er kræfter mellem elektronerne. Det er en yderst kompliceret sag og fysikere kan rent faktisk kun lave tilnærmede beregninger på systemet

Det er mig aldeles uklart hvad 10.13 viser, så du skal nok regne med 10.14


Brugbart svar (1)

Svar #6
27. januar 2015 af peter lind

Jeg har lige slået efter. Tætheden variere tæt ved centrum som en potens af r, så den er 0 i selvve centrum. I større afstande falder den eksponentielt


Skriv et svar til: Energi, spdf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.