Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Faktiske priser eller inflationsjusteret priser?

27. januar 2015 af salumbo (Slettet)

Hej.

Jeg er i gang med at skrive SRP, men jeg er i tvivl om hvor vidt jeg skal bruge de faktiske priser eller dem som er inflationsjusteret. Jeg skriver om prisdannelse af olie, og skal lave en kurve over prisen på olien over en hvis årrække. I kan se data'ene her: http://inflationdata.com/Inflation/Inflation_Rate/Historical_Oil_Prices_Table.asp 

På forhånd mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. januar 2015 af Stats

Faktiske priser = Hvad de faktisk koster
Inflationsjusteret = Tager forbehold for pludselig inflation eller deflation (kan sammenlignes lidt med sæsonkorrigeret)

Forestil dig en stikprøve...

Vi måler og måler, og vi har i variationsbredde på 10mm til 20mm, lige pludselig får vi 54mm. Dette er den eneste ud af 1000 målinger. Denne ødelægger fuldstændig vores stikprøve. Derfor piller vi den fra fordi vi gerne vil have at stikprøven skal være repræsentativ

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #3
27. januar 2015 af salumbo (Slettet)

Mange tak for svar.

Men det jeg ikke ved, er om jeg skal tage fat i begge datasæt eller om jeg skal vælge blot et af dem, for de viser jo ikke helt det samme. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. januar 2015 af Stats

Jeg ville personligt selv tage det inflationsjusteret. :)
Prøv at forstille dig, at prisen på olie bliver beregnet i $. Denne kurs er meget svingende, hvilket kan skyldes inflation/deflation m.m... :)

Mit nr. 1000 indlæg der bliver besvaret YEA!

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #5
27. januar 2015 af salumbo (Slettet)

Okay og tusinde mange tak for svar. Så det vil altså sige at den inflationsjusteret er bedre især til sammenligning i en årrække? har nemlig spurgt min vejleder men det ville han helst ikke svare på. Er nemlig rimelig usikker på hvilken en jeg skal vælge, eller om jeg skal vælge begge. For ved ikke om jeg kunne ved at vælge begge så redegøre for forskellen på den faktiske pris på olie og så den inflationsjusteret også især når man kan se at den i novemeber 2014 er præcis den sammen (faktiske og inf. justeret)


Skriv et svar til: Faktiske priser eller inflationsjusteret priser?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.