Fysik

Spørgsmåle jeg ikke kan svarer på. :(

27. januar 2015 af okayholy (Slettet) - Niveau: C-niveau

Halløjsa derude!

Jeg sidder med en fysikopgaven og jeg har fået læst en tekst, og kunne ikke forstå teksten ordentlig, så har stillet mig selv nogle spørgsmåle, kunne det være en sød sjæl som kunne hjælpe mig med disse spørgsmåle? Det behøver ikke at være dem alle, men bare nogle par stykker. :D

- Hvordan kan man sige at lys opfører sig som bølger?
- Hvordan kan man sige at lys opfører sig som partikler?
- Kan jeg forklarer paradokset ved den modificerede udgave af Youngs dobbeltspalteforsøg-
- Hvilket svar giver københavnerfortolkningen på paradokset? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2015 af peter lind

Det er ikke så underlig at du ikke kan svare på det. At lyset kan opfører som bølger kan vises ved eksperimenter, som for eks. brydning i et gitter. Tilsvarende kan man eksperimentelt vise at lyset opfører sig som partikler. Hvorfor naturen er sådan, er der ingen, der kan forklare.

Jeg kan ikke se noget paradoks i dobbeltspalteforsøget. Det viser blot at fotoner samtidig kan opføre sig som både partikler og bølger.

Det er meget uklart hvad Københavnerfortolkningen egentlig dækker over. Det jeg har set roder rundt med en masse eksempler; men forklare næsten aldrig hvad den er. Jeg har kun set to præcise definitioner. Den ene af en fysiker. Hvis den definition var korrekt, ville der ikke være nogen grund til at lave ståhej over det. Den anden af en filosof, og han havde ikke forstået fysikken.


Skriv et svar til: Spørgsmåle jeg ikke kan svarer på. :(

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.