Kemi

Stofmængde

27. januar 2015 af qqrt4 - Niveau: 9. klasse

Hver femte sekund indånder vi omkring en halv liter luft. Hvor stor er stofmængden Oindeånder vi ved en vejrtrækning, hvis luften indeholder 2,6 * 1021 molekyler dioxygen.

Min lærer forklaret mig det, men forstod intet.. Er der nogen der kan hjælpe mig, eller give mig et hint?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2015 af Heptan

2,6 * 1021 gasmolekyler fylder ca. 0,1 L.

Dividér med Avogadros konstant, 6,0221 • 1023 mol-1, så får du stofmængden af O2-molekyler angivet i mol.


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. januar 2015 af ChemistryIsKey

Du skal anvende Avogadros konstant, som beskriver antallet af molekyler/atomer i én mol. Hvis du kender antallet af molekyler/atomer, så kan du nemt vha. konstanten 'omregne' denne mængde til mol (og omvendt selvfølgelig);

     n = N / NA = (2.6 * 1021) / (6.022 * 1023 mol-1) ≈ 0.00432 mol   ,   hvor NA er Avogadros konstant.

HUSK! mol er bare en formelenhed - altså den beskriver, hvor mange molekyler der skal til, før man har én mol. Det er præcist ligesom, at hvis du har 12 roser, så har du et dusin roser :)


Svar #3
27. januar 2015 af qqrt4

Tak! Mega god forklaring der til sidst qewrett, tror lige at jeg forstod det! :-D


Skriv et svar til: Stofmængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.