Studievejledning

Gennemsnit i gymnaiset

28. januar 2015 af Trine697 (Slettet)

Hej.

Jeg går i 2.g. Mine årskaraktere er ikke ligefrem suveræne, jeg ligger på 4 og 7. I min fysik eksamen, som er den eneste eksamen jeg har været til indtilvidere, hvor jeg fik 10. Jeg er nærvøs for at mit endelige snit ikke er godt nok, til jeg kan læse historie på universitet eller journalist på Journalisthøjskolen.

Kan jeg stadig nå at rette op på min snit? Og hvad gør jeg hvis mit snit ikke rækker til uni eller Journalisthøjskolen? Kan man evt. tage supplerende fag? 

Mvh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2015 af MaibritG

Kan man evt. tage supplerende fag? 

Du kan tage alle de supplerende fag, du lyster, men det ændrer ikke på dit gennemsnit så snart du er færdig med STX. 

Kan jeg stadig nå at rette op på min snit?

Potentielt kan du sagtens ændre på det. Pt. har du jo primært færdiggjort C-fag, og har B- og A-fagene tilbage, som tæller lidt mere i det samlede snit. Derudover kommer der jo SRP og AT. Det kræver naturligvis at du arbejder hårdt og målrettet mod at ændre dine karakterer. Tag eventuelt en snak med din lærer/dine lærere omkring hvordan, du fagligt kan forbedre dig. 

Og hvad gør jeg hvis mit snit ikke rækker til uni eller Journalisthøjskolen?

Der er ikke noget optagelseskrav på Journalisthøjskolen, men derimod en meget svær optagelsesprøve. Vil du derimod studere journalistik, eksempelvis på SDU i Odense, kræver det følgende fagpakke og en motiveret ansøgning:

- Dansk A
- Engelsk B
- Historie B, Idehistorie B eller Samtidshistorie B
- Yderligere et fremmedsprog: Fortsættersprog B eller begyndersprog A

Ser vi på historie-studiet er kravene følgende:

Dansk A, engelsk B og historie A. I stedet for historie A kan du have enten historie B, samfundsfag C og religion C eller samfundsfag B i kombination med enten historie B, idehistorie B eller samtidshistorie B. Desuden skal du have yderligere et sprog på A-niveau, dog kun B-niveau, hvis der er tale om et fortsættersprog. Alle fag skal være bestået.

Ser vi på adgangskvotienten (gennemsnit) er det højeste på 7,2 på Københavns Universitet, mens alle blev optaget på Syddansk Universitet og Aalborg Universitet. Så umiddelbart har du da en chance for at blive optaget på historie-studiet uden de store problemer. Det kan selvfølgelig ændre sig hvis i historie-studiet pludseligt bliver mere attraktivt, og dermed får flere ansøgere.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Gennemsnit i gymnaiset

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.