Fysik

Kræfter på bjælke

28. januar 2015 af Kim777 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Har denne opgave:

Ovenfor (har vedhæftet billedet) er vist en 4m lang homogen bjælke på 4kg. Bjælken hviler på to spidser af en sten. Den ene ende hviler på den venstre spids, den højre spids er 2,5m væk i bjælkens anden ende hænger en istap. 

Jeg skal nu svare på dette:

Normalkraften ved højre understøtningspunkt er 45 N. Hvor stor en tyngdekraft kan der være på istappen, hvis bjælken ikke vil vippe?

Kan jeg få en ledetråd til det?

Vedhæftet fil: Unavngivet.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Du har vel (håber jeg) fået oplyst bjælkens masse pr meter, eller noget andet ?

PS:  Undskyld, jeg overså massen på 4kg.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. januar 2015 af Soeffi


Svar #3
28. januar 2015 af Kim777 (Slettet)

Kan du hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. januar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Massen af bjælken er 4kg, hvilket for bjælkens vedkommende resulterer i en kraft på:

4kg * 9,82 m/s2 = 39,28 N

Du kan så opstille en reaktionsligning, der hedder:

FV - 39,28N + 45N - Fis = 0        ( to ubekendte )

Du skal så endvidere opstille en momentligning omkring H. ( bemærk, at FH heller ikke her indgår i denne ligning). Når momentet om H bliver 0, vipper bjælken.  Bestem Fis ud fra dette.


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. januar 2015 af hesch (Slettet)

#3:  Mere fart på:  Istappen smelter.


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. januar 2015 af Soeffi

.

Jeg er i tvivl: gælder de 45N for bjælken alene, eller er det kraften i det øjeblik bjælken vipper?

Vedhæftet fil:bjælke_istap.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #7
29. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud som om opgaven skulle have to spørgsmål, der så er blevet blandet sammen til ét.

Tegningen i #6 mangler tyngdekraften på bjælken. Den er ved 2m.

Da længden er givet med 1 decimal svarende til en nøjagtighed på 2%, kan vi afrunde tyngdeaccelerationen til 10m/s2, hvilket gør regningerne lidt mere overskuelige.

1) Momenter om V: FB og Fis giver moment i negativ retning, mens FH giver positivt moment:

-4kg * 10N/kg * 2m - mis* 10N/kg *4m + 45N * 2,5m = 0

-80Nm - mis* 10N/kg *4m + 112,5Nm = 0

32,5Nm = mis* 10N/kg *4m

mis = 0,81 kg

2) Momenter om H: FB giver positivt moment, Fis  giver negativt moment, FV skal give momentet 0, da vi ser på, hvor stor masse, istappen kan have, uden at bjælken vipper.

4kg * 10N/kg * 0,5m - mis* 10N/kg *4m = 0

mis* 10N/kg *4m = 4kg * 10N/kg * 0,5m

mis  = 0,5kg

Der ser ud til, at bjælken vil vippei detførste tilfælde!


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. januar 2015 af Soeffi

#7 Lyder rigtigt. Et spørgsmål: hvis bjælken ikke er belastet, hvad er da normalkraften i punkt H.
Jeg får FH = 4 kg·10 N/kg·(2/2,5) N = 32 N


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det er korrekt.


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. januar 2015 af hesch (Slettet)

##8,9:  Reaktionsligningen i  #4 udtrykker, at FH = 45N  i en given situation ( det er opgivet ), og i denne situation, er den så ikke 32N.

Vi kender ikke FV og Fis i denne givne situation, men summen af dem, for bjælkens masse er kendt ( 4kg ).

Når momentligningen skal opstilles er FH ligegyldig for momentet omkring H, men momentligningen udtrykker forholdet mellem FV og Fis .

På den måde får vi to ligninger med to ubekendte, så Fis kan bestemmes.

Kim777 udbad sig en ledetråd ( ikke et resultat ). Dette bør respekteres, Kim777 kommer igen, og vil gerne selv (håber jeg). Ødelæg nu ikke hans initiativ, ved at udregne resultatet.

Jeg opfatter opgaven således, at istappen vokser, og ved en vis størrelse vipper bjælken.


Brugbart svar (0)

Svar #11
29. januar 2015 af Soeffi

#7

2) Momenter om H: FB giver positivt moment, Fis  giver negativt moment, FV skal give momentet 0, da vi ser på, hvor stor masse, istappen kan have, uden at bjælken vipper.

4kg * 10N/kg * 0,5m - mis* 10N/kg *4m = 0

mis* 10N/kg *4m = 4kg * 10N/kg * 0,5m

mis  = 0,5kg

Der ser ud til, at bjælken vil vippei detførste tilfælde!

Jeg bliver nok lige nød til at rette mig selv: 2) ser ikke rigtig ud. Almindelig opgave-logik vil mene, at vægten er større end i 1). Jeg tror, at du glemmer bjælkens massefordeling omkring punkt H.

Lad os tage bjælkens massemidtpunkt som omdrejningspunkt. Dette gør, at vi ikke behøver at tage hensyn til bjælkens masse i beregning af drejningsmomentet. 

Da bjælke og istap balancerer på punkt H, bærer dette understøttelsespunkt hele vægten, og man får

FH = 10N/kg·(4kg + mis) og Fv = 0

For drejningsmomentet får man

0,5·FH = 2·mis·10N/kg ⇒ mis = 0,5·(10N/kg·(4kg + mis))/(2·10N/kg) ⇒ mis = 1,33kg


Brugbart svar (0)

Svar #12
29. januar 2015 af Soeffi

#10

Kim777 udbad sig en ledetråd ( ikke et resultat ).

Undskyld, jeg fik ikke læst dette. Nu skaden er sket vil jeg opfordre Kim777 til at gennemføre beregningen for punkt V som omdrejningspunkt, facit skulle give det samme.


Brugbart svar (0)

Svar #13
29. januar 2015 af SuneChr

Der er vel også en normalkraft i understøtningspunktet V
som er lig med    (mis + 4)·9,82 - 45  N


Svar #14
29. januar 2015 af Kim777 (Slettet)

Det er da lidt af en kamp, at finde ud af alle de ting! I har givet den gas, men jeg tror, at jeg har styr på det nu. Tusind tak for hjælpen. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. januar 2015 af hesch (Slettet)

#11:  Ja, eller opstillet på en lidt anden måde (nu jeg har gjort det):

Når bjælken vipper, er FV = 0.

Finder man her momentet om H, finder man:

FB = 9,82 N/m   =>

MH = (2,5m * 9,82N/m) * (½ * 2,5m) - (1,5m * 9,82N/m) * (½*1,5m) - (Fis * 1,5m)  = 0
                kraft            *     arm       -         kraft           *       arm     -    kraft*arm    = 0

                              30,688Nm        -                 11,048Nm              -    1,5m*Fis      = 0       =>

Fis = 13,093N


Brugbart svar (0)

Svar #16
29. januar 2015 af SuneChr

# 14
Hvad er da så din konklusion af de 13 foregående indlæg?


Brugbart svar (0)

Svar #17
29. januar 2015 af hesch (Slettet)

#16:  Tja, man kan vel konkludere, at størrelsen af FH  er irrelevant for det (foreløbige) spørgsmål.

Men det kan jo være, at der er et tillægsspørgsmål i form af størrelsen af FV i en given situation, og her vil reaktionsligningen være bekvem at benytte.

(Dette et forsøg på, at komme tillægsspørgsmålet i forkøbet).


Brugbart svar (0)

Svar #18
29. januar 2015 af SuneChr

# 17
Da vi får opgivet normalkraften i understøtningspunktet H , skulle det være nok at beskrive bjælkestykket
fra V til H som værende større end halvdelen af bjælkens samlede længde, da bjælken er massehomogen.
Da har vi den kritiske masse af isen, netop hvor (bjælken + is) ikke længere påvirker V med nogen kraft.
Isens kritiske masse, mis kg,  skulle da så være løsningen til     (mis + 4)·9,82 - 45 = 0    ⇒    mis = 0,582 kg
 


Brugbart svar (0)

Svar #19
29. januar 2015 af hesch (Slettet)

#18: Ad:  (mis + 4kg)·9,82m/s2 - 45N = 0    ⇒    mis = 0,582 kg

Du har så en reaktionsligning, der stemmer.

Men kan du også afstemme en momentligning ?  Bjælken må jo ikke hvirvle rundt i luften som en anden løbsk vindmølle.

Min opfattelse er, at i den situation, hvor FH = 45N, er FV = 7,373N, og jeg kan afstemme både reaktions- og momentligning.  FH er irrelevant ved en momentligning omkring H.


Brugbart svar (0)

Svar #20
29. januar 2015 af SuneChr

# 19
Som i # 18 anført, skulle bjælkelængderne på 1,5 m og 2,5 m være uvæsentlige informationer, da vi kender normalkraften i H.


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.