Debat

Hvad gør man hvis man ikke har nogen penge?

29. januar 2015 af Stats

Tja. Overskriften siger næsten det hele...

Hvis man som studerende eller kontanthjælpsmodtager eller bare en ganske alm. arbejder ikke har nogen penge tilbage (lad os sige, d. 15). Personen har ingen penge til mad resten af måneden... Hvad skal disse personer gøre?

Må staten gerne bare lade dem sulte?

Og såfremt, er der andre regler for disse personer, hvis de også har børn?


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. januar 2015 af exatb

Man kan samle flasker. Invitere sig selv på middag. Låne lidt her og der. Og fremadrettet må man regne på hvor meget man kan bruge om dagen for ikke at løbe tør midt på måndeden.


Svar #2
29. januar 2015 af Stats

Ok. Det var fordi jeg læste en artikel forleden om dette emne... Tror du så, at der vil komme mere kriminalitet, når der er flere og flere der bliver arbejdsløse, og såfremt at stramningerne på kontant området, har gjort det mere svært at leve uden job?

MEN, må staten gerne lade folk sulte? Og hvad hvis personen ikke kan fremskaffe penge?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. januar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Som studerende eller kontanthjælpsmodtager eller bare en ganske alm. arbejder, går det vel. For jeg mener? at man kan på socialformidlingen på rådhuset, og kan låne penge, der så skal afdrages. Men det kræver, at man kan dokumentere, at man ingen penge har, og at man ingen indtjeningsevne har.

For de, som er faldet langt ud over kanten, kan denne dokumentation være vanskelig at fremskaffe. Det gøres jo relativt nemt, hvis man har en PC derhjemme, hvor lægeerklæringer, skatteforhold, (manglende) bankkonti, pensionsforhold, osv. osv. kan dokumenteres. Men hvad hvis man hverken har et hjem eller en PC. Ja, så går man bare på biblioteket, eller kommunen har PC'er til fri afbenyttelse. Man skal så lige skaffe sig et NemID først.

Der hvor jeg vil hen er, at for nogen (få), kan der være en lang vej til at "komme igennem".

Samle flasker ?  Hvad hvis man har kredsløbsforstyrrelser, ondt i ryggen ?

Invitere sig selv hjem ?  Hvem vil i dagens Danmark lægge hjem til det ?  Ens tidligere venner/arbejdskolleger er forlængst væk.  Hvor går man så hen og låner lidt "her og der" ?

Jeg tænker på den mand, der for nogen tid siden havde sat sig om bag en tankstation i to dage. En ansat ringede til sidst 112, og blev her opfordret til at stikke manden en kop varm kaffe. Efter flere opringninger kom til sidst en ambulance. Manden var på dette tidspunkt død af en hjerneblødning.

Hvor lang tid kan man overleve uden mad ?

Hvor er vores sociale sikkerhedsnet henne ?

Det virker efterhånden sådan, at når vi ser en hjemløs, der åbentlyst har det skidt, så holder vi os for ørerne, lukker øjnene og skråler  LA-LA-LA-LA.


Svar #4
29. januar 2015 af Stats

#3

Kan ikke være mere enig!

Staten investere i os, gennem uddannelse, vi giver mere tilbage (selvfølgelig), og sikkerhedsnettet er sikkert også det mest udviklet. MEN, jeg kan ikke forstå, at der stadig er personer der ikke bliver reddet.?! Det er jo helt klart, at regeringen (i noget omfang), og stort set det meste af Danmark, slynger penge ud til højre og venstre... Vi har 1 gang årligt, en penge indsamling på som Danmark Radio står for, "Red Afrika". Dette er sQ også godt at vi er blevet til et så rigt samfund, men hvorfor i alverden starter vi ikke med at redde ALLE i Danmark, som af en eller anden årsag, ikke har råd til et liv?

Alle bør have råd til et liv. Det er ikke dem der har bedt om at blive født. Det er ikke dem der har bedt om at ikke have penge. Det er fanme heller ikke dem, der har bedt om, at deres børn skal lide psykisk og fysisk pga. af forældrene ikke har penge...

Regering. Brug lige lidt flere penge på at give personer der er blevet født et liv. Træk det evt fra ulandsbistanden. I sendte jo trodsalt 13,4 mia. kr. derned i 2013, hvilket udgjorde 0.84% af Danmarks samlede økonomi.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #5
29. januar 2015 af hesch (Slettet)

#4:   Ad "red Afrika":  Nå, ja, lad gå med det, men:

Marianne Jelved har netop udleveret 20000 bøger ( så vidt jeg husker ) til folk som trænger til lidt kulturberigelse. Bøgerne udleveres i første omgang til kulturelle (kendte) folk, som så skal videredistribuere dem til (resursestærke) gode venner og bekendte. Jeg tror bestemt ikke de er dedikeret Kofoeds Skole, hvor folk måske heller ikke læser så meget prosa og poesi.  Måske er det også her mangel på interesse, eller også har de ikke tid, fordi de skal samle flasker.


Brugbart svar (1)

Svar #6
29. januar 2015 af anonym000

Det sker at nogle mennesker, af uheldigheder, havner i en situation hvor de ikke har penge til at få mad på bordet. En signifikant del af befolkningen skænker dem ikke en tanke.

Et andet problem som evt. også kan opstilles i dette sammenhæng er: Hvad med de illegale indvandrere som befinder sig i landet ? Jeg er rimelig sikker på at nogle af dem hellere ikke får nok mad. For et par uger siden gav jeg en kvinde (sad på stationsgulvet) med et barn en tohundredkroneseddel. Jeg kunne se at de ikke var dansker. Dømt udefra tøjet og udseendet var de formentligt fra Østeuropa el. Mellemøsten. Om de var en del af en sigøjnertyvebande el. ej det er/var irrelevant. Det var tydeligt; de havde brug for pengene.

Vi skal alle sammen være glade for at vi bor i et humant, vestligt land som Danmark. Vi har det meget bedre end det meste af verden. Vi skal særdeleshed værne om det samfundssystem vi har. Jeg tror at der er mange som ikke indser at vores samfundssystem er truet. Så er der andre som har færden af en trussel, men som alligevel har svært ved at pinpointe den. Man kommer ikke langt ved at famle sig frem i blinde. 

For mig står det klart at den allerstørste trussel er de (ekstremt) højreorienterede organisationer (personer, grupper, lande etc.). Disse organisationer bygger på (meget, meget ofte, hvis ikke altid) på en religion (virkelighedsbenægteri, bedrageri og vrangforestillinger) og udemokratiske og reaktionære værdier. 

Lad os bare tage nogle få eksempler på lande som styres af en højreorienteret diskurs og som begår forbrydelser mod menneskeheden i dette øjeblik:

- USA (har en magtfuld, kristent højrefløj)
- Israel (har en magtfuld, jødisk, højreorienteret regering)
- Saudiarabien (mulimsk højreorienteret)

I Grækenland har man forhold som ligner meget dem under 2. verdenskrig i Tyskland: fattigdom og fremmarch af facister og nazister. De angriber og torturere jøder, muslimer og ikke-grækere. Det værste er at de (mis)bruger demokratiets principper mod demokratiet selv. Akkurat som nazisterne gjorde i 1930'erne. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. januar 2015 af professoren2800 (Slettet)

#4

Det er godt nok et interessant syn, du har på medmenneskelighed. Hvorfor stiller du 2 svage grupper over for hinanden? Ulandsbistanden går til uddannelse og hjælp til fattige mennesker, som formentlig har det værre en de "fattige" danskere. Der burde, i min optik, ikke tages en eneste krone fra ulandsbistanden, men derimod må der findes besparelser andre steder (der er rigelige muligheder).

Vedrørende dit spørgsmål, så må en kontanthjælpsmodtager eller en studerende, som har brugt alle sine penge, selv stå til ansvar for dette. Dette er ikke nødvendigvis usolidarisk. Det er ikke ligefrem samfundets arbejde, at sørge for at mennesker benytter deres penge korrekt. Hvis der ikke er tale om en person, som lider af en bestemt psykisk eller fysisk imobilitet, så kan vedrørende formentlig finde sig et arbejde (selv ved siden af studierne). Desuden kan vedkommende få hjælp af familie og venner, som formentlig gerne vil hjælpe en i nød.

I forhold til de studerende, som åbenbart i dagens samfund "sulter" og "har svært ved at overleve" på SU. De må satme (undskyld mit sprog) tage noget ansvar selv! De skal ikke vugges gennem livet, og Danmark er ligeledes en af de eneste lande i verdenen, som egentlig betaler folk for at udanne sig. Derfor skal SU'en ikke være en tand større. En udeboende SU-modtager får i gennemsnittet 5500 kr at gøre godt for, og det kan man sagtens klare sig for, hvis ikke, så prioriterer man sine penge forkert!


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. februar 2015 af hesch (Slettet)

#7:  Professoren2800:

Det skal såmænd nok passe, at du er professor ved DTU, 2800 Kgs. Lyngby. Der har jeg da også boet, og har nydt godt af dette.

Hvordan kan det være, at når du skiver ord/sætninger som: sulter/svært ved at overleve/fattige, så bliver der sat gåseøjne omkring?  Det virker lidt "forkælet".  Gør du nar ?

Jeg havde da også rige forældre ( hr. og fru overlæge ) og har bl.a. derfor haft et forkælet liv. Men jeg har også været medhjælper på et husmandssted, har fejet tennisbaner i Århus 1900, har været amatørjockey (og chef for amatørerne) på Jysk Væddeløbsbane, har i studietiden i sommerferien været ansat som kranfører.

Alt ialt har jeg der igennem lært at respektere livsforløb, der måske er knap så gode.

I mit videregående livsforløb, har jeg også haft en forkælet karriere, og det glæder jeg mig da over. Men at sætte ord som fattig i gåseøjne, det kunne jeg aldrig finde på.

Det er som i serien "Matador":  Hr. Svaan spørger Arnold: Siger De at De vil have lønforhøjelse? : Ansvarsfølelse, Arnold, det er hvad disse bøger kan lære Dem.

Hvis du sætter direktøren til at styre kranen og omvendt, klarer de nok deres nye job lige dårligt. Hvis du ikke lader dem bytte job, klarer de sig nok lige godt. Jeg spørger om: Hvordan kan det være, at direktøren skal tjene 15 gange mere end kranføreren, når de nu er lige gode til deres job? "I min optik" er en faktor 4 måske OK.

Jeg har været på ferier i Grækenland med kone og tre børn. Vi lejede to lejligheder, lejebil i alle 14 dage og spiste på restaurant i byen hver aften. De andre rejsegæster måbede og stillede spørgsmål.

Jeg skammede mig (satanmig).


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. februar 2015 af anonym000

Ad #8

Man skal da ikke skamme sig over at man tager på ferie i et land som ligner et økonomisk helvede. Turismen hjælper jo deres økonomi. Jo flere penge turisterne bruger desto flere penge tjener turistlandene. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. februar 2015 af hesch (Slettet)

#9:  Det var nu ikke grækerne, jeg skammede mig overfor.


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. februar 2015 af anonym000

Ad #10

Det har jeg ikke sagt noget om.

Som jeg har forstået det skammede du dig overfor for dig selv og de andre rejsegæster. Jeg sagde så at der ingen grund var til at skamme sig. Det var jo en win-win-situation. Du havde en god ferie og grækerne tjente nogle penge.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. februar 2015 af Professoren2800kgs (Slettet)

#8 (Hr. Hesch) - Dette svar er fra professoren2800, årsagen til det nye navn er, at jeg har glemt den gamle adgangskode.

Jeg tror skam du misforstår, hvordan jeg er som person. Jeg er ingen overklasse-personlighed, som nyder synet af fattigdom, imens jeg kører rundt i min Mercedes. Jeg er opvokset af et forholdsvis fattigt forældrepar, hvor min mor var/er rengøringsdame og min far gartner (i dag arbejdsløs).

Jeg har skam i dag en stor uddannelse bag mig, hvilket jeg er vældig glad for, men min baggrund, arbejdsmæssige fortid og politiske holdning er absolut ikke akademisk anlagt. Jeg har selv arbejdet frivilligt i Pakistan og Indien for et madudleveringsprogram støttet af FN. Af person kan jeg ikke fordrage borgerligheden (er socialdemokrat) og nationalismen, da jeg anser det, som to ideologier som skaber dårlige vilkår for de fattige og svage i samfundet.

Min indlæg skulle derimod forstås, som en kritik af den kræver-mentalitet befolkningen i Danmark er begyndt at have. Man har alt sin ret til at søge kontanthjælp og andre ydelser (hvilket skam er godt), men man skal ikke måbe, når manglen på penge er skyldt af dårlig prioritering! Især SU-modtagerne burde ikke have et problem med deres 5500 kr, da dette er mere end rigeligt. Jeg vil sige det så ligeud; Jeg orker (gider ikke) betale for at unge kan få et par ekstra bajere på baren eller en lækrere lejlighed!

Folk må tage ansvar - og derefter kræve deres ret, når de har ydet deres arbejde for samfundet.

Godaften.


Svar #13
02. februar 2015 af Stats

Professoren2800kgs, måske har du ret... Måske ikke..

Vi får en del penge af staten. DE investere i os. VI skal bidrage til den næste generation. (Du har nok nydt godt af den gode SU, samt den lave inflation i din tid.)

Problemet for studerende er;

Indtægt:       5250 kr.
Bolig:           2500 ((Hvor varme og vand er inkl.)Ved ikke om den kan komme længere ned)
Telefon:         100 (Hvem kan undvære at snakke i telefon?)
Internet:         200 (påkrævet på de fleste udd.)
Forsikringer:   500? (Tja, nogen er lovpligtige)
Transport:      500 (Aner ikke hvad det koster)
Diverse          400 (Tandpasta, toiletpapir, opvaskemiddel, licens osv.)
Rådighed:     1050

Mad:            1000 kr.?.. (pr. mdr. er der ca 33,33 kr. pr. dag)
Tøj/Gaver:     50 kr.? (Tja. evt. opsparing til, hvis computeren går i stykker)

Banken kræver at du har et rådighedsbeløb på 2500 kr til dig selv før at de gider at snakke med dig.

Som det ser ud, så har jeg ikke medregnet bøger... Men Hva', vi kan selvfølgelig også tage gæld - Som bonus, så kan det også være at banken vil snakke med os, da vi nu har omkring 2000 kr mere (Jubii, vi kan optage mere gæld)

Jeg er godt klar over, at de fleste råber, at vi bare skal tage et job, og lade være med at skabe os. MEN, der findes i øjeblikket omkring 100 t. mennesker der går arbejdsløse som er en del af arbejdsstyrken. Som det ser ud i dag, så er ALLE arbejdspladser på skrump her i finanskrisen. Såfremt, så vil en studerende blot tage en arbejdsplads fra en kontanthjælpsmodtager.

Jeg siger blot, at når det går dårligt i verdenen, så behøver vi sQ ikke at slynge 13,4 mia. til Afrika. Her burde vi tænke på os selv, før vi giver til andre..! Eller bare i det hele taget, burde vi tænke lidt mere på os selv

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #14
03. februar 2015 af hesch (Slettet)

#12:  "Hesch" er blot et pseudonavn, så ingen "Hr." foran.

Hvis din alder (34) i din profil er korrekt, kan jeg vel anslå din fars alder, at være omkring de 60, og når man er arbejdsløs i den alder, kan det være svært, at finde nyt arbejde. Man er ikke så hurtig og "skarp" længere, er i hvert fald arbejdsgivernes opfattelse.

Hvordan tager din far ansvar for, at han har nået den alder, og hvordan yder han sit arbejde for samfundet, når han er arbejdsløs ?  Hvordan kan din mor (rengøringshjælp) forsørge to mennesker, som hun jo skal, så længe dine forældre er gift/samboende ?  Jeg undres over vores system, at når to mennesker holder af hinanden, og derfor bor sammen, så bortfalder kontanthjælp osv. Men bliver de skilt og flytter fra hinanden, så kan din far få kontanthjælp, boligtilskud mm.

Det synes jeg er mærkeligt, at man mister en række rettigheder, blot fordi man er samboende.

"Dyneløfteri" kaldte man det for år tilbage, men ordet er desværre gået af mode, og spiller ikke længere nogen rolle i den politiske debat.


Brugbart svar (1)

Svar #15
27. februar 2015 af Stygotius

- - - -og så siger man at alle kan læse og  skrive i Danmark     -tjaa.


Brugbart svar (0)

Svar #16
27. februar 2015 af hesch (Slettet)

#15:  Keder vi os lidt ?

Har du ingen venner du kan fordrive tiden med ?


Brugbart svar (0)

Svar #17
27. februar 2015 af Stygotius

Har du ikke en tarzanbog du kan træne dit danske med ?


Brugbart svar (0)

Svar #18
27. februar 2015 af hesch (Slettet)

Nej, jeg har andet at fordrive tiden med, end at bruge mit liv med 100% fokus på dansk skrivning og kommasætning. ( Heldigvis ).


Brugbart svar (0)

Svar #19
27. februar 2015 af Stygotius

Ja, rønnebærrene er jo sure.

Den slags har man  hørt fra taberne før.

Baar vi fårsdå¨r henanen ær de da gåt nog.


Svar #20
28. februar 2015 af Stats

Der må siges at der ikke er mange brikker at flytte rundt på hos dig...

De kloge mennesker kan nok godt forstå hvad Hesch mener... Er du klog Stygotius?

http://mensa.dk/test-din-ik

Brug lige lidt af din tid, og kom tilbage med en feedback på, hvad din IK ligger på...

Jeg må antage at jeg er klogere end dig, da jeg sagtens kan forstå hvad hesch skriver. Det ser ud til, at det næsten gør ondt i din hjerne når den ser grammatikfejl, og stavefejl.. Som om at du virkelig skal anstrenge dig for at kunne tyde hvad man skriver.. Dette er da et tegn på, at hjernen ikke er så hurtig til at opfatte hvad den egentlig skal..

(Undskyld hvis det virkelig støder dig, men vil gerne have dig til at forstå, at du hverken skal nedgøre eller "Mobbe" andre... Du skriver jo åbentlyst kun negativt, da du gerne vil diskutere og gerne vil/skal række en eller anden ned, pga. simple stavefejl og grammatik)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.