International økonomi

Afhængighed - politiske og økonomiske tiltag

29. januar 2015 af Emmamjj (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej derude. 

Jeg sidder med en opgave, hvor jeg er gået helt kold. 

Jeg har fået et faktum der lyder følgende: Vurder og overvej hvilken økonomiske og politiske tiltag der kan mindske afhængigheden for et uland globalt? 

Vil det her være relevnt her og gå ind og påpege konkurrenceevnen som det største problem. 

At man går ind og kigger på erhvervspolitikken, arbejdsmarkedspolitikken og hvad mere? 

Hvis ulandet får en bedre konkurrenceevne, så vil det jo gøre at de kan konkurrere med på flere markeder og derfor ikke kun være afhængige af eksporten på få nogle markeder - er jeg helt ved siden af?

På forhånd tak. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2015 af Stats

De fleste ulande har problemet i, at de spiser sig selv op. Dette skal forstås som:

En familie, kvinde og mand (2 munde at mætte). De har denne store mark. Der findes ikke pension i deres land, hvilket vil sige, at hvis de gerne vil have en god alderdom, så bliver de nødt til at føde nogen børn som kan forsøge dem. De har det ellers hårdt ude på marken. Så de føder i alt 7 børn (i alt 9 munde at mætte). Disse 7 børn er nu i stand til at hjælpe til på marken og når forældrene en dag bliver så gamle, at de ikke selv kan arbejde, så har kan de bo hos en af deres børn. Disse 7 børn, skal også have en god alderdom på et tidspunkt, så de føder hver også 7 børn, vi antager at de 2 forældre vi startede med er døde (49 munde at mætte)... Disse er fattige og bliver nødt til at tænke hele tiden på mad...

Så længe vi giver dem mad og medicin, så udvikler de sig ikke! De er afhængige af os som ilande. Hvis man derimod gav dem en uddannelse, og evt. noget teknologisk viden så ville de kunne begynde at forsøge sig selv med mad, medicin osv. De vil såfremt måske også begynde at kunne eksportere korn osv.

Det største problem er dog, at regeringen i de fleste ulande, er så korrupte, eller snævresynet.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Afhængighed - politiske og økonomiske tiltag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.