Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Er det plagiat?

29. januar 2015 af Prizzle (Slettet)

Hej. Jeg afleverede min SRP for godt 1 måned siden, og var godt tilfreds med resultatet.

Forleden dag snakkede vi om SRP'en igen, og jeg fik lyst til at kigge på min igen - her opdagede jeg så til min store rædsel, at der er 5 sætninger, som næsten er taget direkte fra en andens SRP.

Dette har IKKE været min hensigt! Min computer døde dagen før SRP, og slettede alt det, jeg havde lavet på dagen. Det var denne dag, jeg havde omformuleret disse sætninger, men må have glemt at omformulere dem igen.

Jeg er virkelig bekymret. Jeg ved ikke, om 5 sætninger er nok til at det er plagiat, og vil derfor høre Jer om, hvad jeg burde gøre.

Burde jeg snakke med min lærer om dette og forklare problemet? Eller bare vente til jeg får den tilbage og så håbe på det bedste? - og burde jeg overhovedet være så bekymret, at jeg næsten ikke kan sove om natten?

Håber I vil hjælpe mig. Er virkelig bekymret :((


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2015 af Stats

Jeg tænker, at hvis du har kildehenvisninger, og det ikke er 5 sætninger efter hinanden, så kan de se igennem fingrene med det.

Men det er jo absolut ikke mig der skal bedømme det..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
29. januar 2015 af Prizzle (Slettet)

Tak for svar.

Det er desværre 5 sætninger næsten efter hinanden. Kildehenvisninger står dog længere oppe i afsnittet.

Skal jeg snakke med nogen om det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. januar 2015 af UG124 (Slettet)

#2

Jeg vil foreslå at du skal sige det til din lærer. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. januar 2015 af MaibritG

Jeg vil så anbefale dig ikke, at sige det til din lærer, som #3 foreslår. Jeg går naturligvis ikke ind for snyd (eller plagiat), men der er absolut ingen grund til at gøre opmærksom på, at man har hentet inspiration fra en anden opgave.

Der er ikke andet, at gøre end at vente på at du får din karakter, og så satse på, at din fejltagelse ikke giver dig et -3 eller 00. Forhåbentligt har du også retrospektiv lært lidt af det.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. januar 2015 af UG124 (Slettet)

Hmm.. den er måske lidt svær at forholde sig til alligevel.

Lærerne har jo plagierkontrol og de kan dermed se om du har snydt. Men alligevel ved jeg ikke om lærere godtager sådanne undskyldninger. 

De opdager det helt sikkert alligevel, så du kan lige så godt være ærlig og indrømme det, og sige at din computer "døde" dagen før SRP'en. 


Svar #6
29. januar 2015 af Prizzle (Slettet)

Tusind tak for svar. Jeg ved stadig ikke, hvad jeg burde gøre...

Hvis jeg siger det til min lærer, har jeg vel allerede dumpet? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. januar 2015 af Stats

#2

Er enig med #4
Du kan være heldig at det ikke bliver opdaget eller ikke bliver slået hårdt ned på....

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. januar 2015 af KvinderDTU (Slettet)

Du må ikke "kopiere" mere end 8% af din ejen opgave.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. januar 2015 af MaibritG

#8, Man må slet ikke kopiere en andens opgave overhovedet.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. januar 2015 af anonym000

Ad #0

Lad vær med at sige det til din lærer. Chancen for du ikke bliver opdaget er god. Jeg gik i klasse med en pige som havde omskrevet en andens opgave.... hun fik 12 får det.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #11
09. februar 2015 af OnceUponATime

Jeg går heller ikke ind for plagiat, men medmindre du har sendt din opgave til læreren på nettet, skal de fem sætninger nok IKKE opdages! Har du dog sendt den på nettet, skal du stadig ikke være bekymret, idet det blot er 5 sætninger. Det er altså ikke engang 1% af din opgave, og dine lærer vil ikke stemple det for plagiat medmindre det overstiger et eller andet procenttal, måske 8 elller 10 procent.


Skriv et svar til: Er det plagiat?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.