Fysik

Med hensyn til måleusikkerhed og afvigelse

30. januar 2015 af chiqqa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er igang med en fysik rapport og jeg blev lige i tivivl med hensyn til måleusikkerhed og afvigelsen, så jeg håber nogle af jer vil hjælpe mig en smule :).

Jeg har beregnet nogle hastigheder i et fysik forsøg og i følge tabelværdien burde de ligge på 5.6 m/s.

I teorien burde alle hastighederne som jeg har beregnet give 5.6 m/s, idet vi brugte samme kugle og kanonen som vi brugte blev ikke rykket.

Jeg har taget gennemsnittet af disse hastigheder og jeg får det til 5,4 m/s. Når jeg beregner den relative afvigelse i forhold til tabelværdien får jeg: -3.6 %. Men jeg kan ikke rigtigt kommentere på denne afvigelse, når jeg ikke har måleusikkerheden. 

Jeg kan jo ikke regne måleusikkerheden ud, når jeg har taget gennemsnittet af alle farterne :)?

Så derfor kiggede jeg på farterne individuelt og sammenligner. Jeg fandt frem til, at der var en samlet måleusikkerhed i vores apparater på 6 % (usikkerheden er forskellige afhængig af, hvilken fart, jeg tager fat i, idet vi brugte forskellig vinkler). Så tog jeg et eksempel fra en af mine beregnede hastigheder som var 5.53 m/s og fandt frem til, at den afviger med +- 0.33 m/s. Jeg beregnede så de 5.53 m/s afvigelse i forhold til tabelværdien og fik i procent: -1.125 %

Hmm hvad kan jeg så konkludere ud fra dette.  Altså det ses jo, at usikkerhedsintervallet ligger inden for tabelværdien ? Men er det ik noget med, at hvis usikkerheden er større end afvigelsen er det forsøgsmæssigt dårligt. Aaaah skal jeg bare droppe det med gennemsnittet og se på dem enkeltvis :)? 

Jeg kom til at skrive meget undskyld, håber i forstår.

MANGE TAK


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2015 af hesch (Slettet)

Dine måleresultater bør ligge indenfor apparaternes samlede usikkerhed. Jeg læser, at det gør de også, så det er fint.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. januar 2015 af peter lind

Du finder nogle afvigelser, der er mindre end de 6% du har i apparatusikkerhed, så jeg synes det er gået fint.


Skriv et svar til: Med hensyn til måleusikkerhed og afvigelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.