Kemi

Find de rigtige kurver

31. januar 2015 af cecilied34 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg er lidt i tvivl om hvad man skal gøre i denne opgave. Jeg har vedlagt et billede. Og ellers er det denne reaktion de drejer sig om: O3(g) + NO2(g)   ?   2O2(g) + NO(g)

Jeg skal først forklare hvilke stoffer den blå og grønne farve viser. Her tænker jeg den blå viser O2 og at den grønne farve viser NO. For hvis man kigger på reaktionsskemaet kan man se at O2's stofmængde er 2 gange så stor som NO's. Og figuren viser jo stofmængdekoncetrationerne for stofferne, og på den kan man se at den blå er 2 gange som stor som den grønne. Er det rigtigt forklaret? Har jeg misforstået det? Eller er det mere man bør tilføje? 

Så skal jeg også forklare hvilken af den grønne og den blå der har den største initialhastighed? Er der nogen der ved hvordan man skal gøre det?

God weekend :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2015 af Soeffi

Under reaktionen forsvinder stofferne på venstre side af reaktionsskemaet. Der bliver mere og mere af stofferne på højre side.Der dannes dobbelt så meget O2 som NO.


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. januar 2015 af Heptan

Det er korrekt; det vigtigste er at du forstår grafen, og det lader du til at gøre.

Du skal dog prøve at gennemskue, hvilken der har den største initialhastighed. Du sagde selv at den blå lå dobbelt så højt som den grønne, så er initialhastigheden størst for ... ?

Bemærk at hastigheden ikke er at forveksle med initialhastigheden for reaktionen. Den er nemlig den samme, uanset hvilket stof man kigger på. Hvis man vil bestemme initialhastigheden for reaktionen, kan man fx måle på den blå og dividere med 2.


Svar #3
31. januar 2015 af cecilied34 (Slettet)

Mange tak for svar :)

Jeg forstår ikke helt den nederste del du skriver. Jeg vil helt klart mene, at O2 har den største initialhastighed, men det er mere med hvad jeg skal komme omkring, når jeg skal forklare det. Er der en specifik definition, f.eks. at det er hastigheden til t = 0 eller andet? Jeg har nemlig bare læst, at det er hastigheden i starten af en reaktion?


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. januar 2015 af Heptan

Det er korrekt ja, i princippet er det hastigheden til tiden t = 0, men man kan ikke i praksis måle en hastighed på den måde, da det kræver mindst to tider (altså to målinger) - man måler så tangenthældningen så tæt på starten som det er muligt.

Hvad jeg mente var, at man får den samme reaktionshastighed, uanset om man måler på O2 eller nogle af de andre. Reaktionshastigheden for din reaktion er nemlig givet ved

v=\frac{\mathrm{d} [NO]}{\mathrm{d} x}=\frac{1}{2} \frac{\mathrm{d} [O_2]}{\mathrm{d} x}=-\frac{\mathrm{d} [O_3]}{\mathrm{d} x}=-\frac{\mathrm{d} [NO_2]}{\mathrm{d} x}

At O2 dannes med den dobbelte hastighed ift. NO har altså ikke betydning når man skal beregne selve reaktionshastigheden.


Svar #5
01. februar 2015 af cecilied34 (Slettet)

Okay, det kan jeg godt se. Jeg er bare stadig ikke helt med på, hvordan jeg bør forklare, at det er den blå farve der har den største initialhastighed?


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. februar 2015 af Heptan

Hvis du forstår det, så kan du også forklare det. Se #2 og #3


Svar #7
01. februar 2015 af cecilied34 (Slettet)

Hmm, okay.

Kan du måske lige prøve at forklare mig begreberne reaktionshastighed og så hastighedsudtrykket. Jeg kan ikke helt forstå hvad det er i forhold til hinanden?


Svar #8
01. februar 2015 af cecilied34 (Slettet)

Når man taler om reaktionshastighed så drejer det sig om ændringer i koncentrationen i forhold til tid. Initialhastigheden drejer sig om reaktionshastigheden til at starte med. Til at starte med kan man se, at der er en større ændring i koncentration pr. tid ved den blå, og derfor har den den største initialhastighed? Er det sådan?


Skriv et svar til: Find de rigtige kurver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.