Fysik

van't hoff's ligning

31. januar 2015 af studybudy (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Lige i øjeblikket sidder jeg med beregninger af van't hoff's ligning. Jeg har prøvet, at udregne ligevægtskonstanten, men af en eller anden grund får jeg ikke præcis den samme løsning som facit.

Spørgsmålet lyder:

Beregn den termodynamiske ligevægtskonstant K318 for processen ved 45 C?

Vi får opgivet at start-temperaturen er 25 grader C, den termodynamiske ligevægtskonstant er 2,17*10^3, enthalpien er bestemt som -10,90 kJ*mol^-1.

Jeg gør brug af ligningen ln(k2/k1)=dH/R*( 1/T318- 1/298), hvorefter jeg så solver for k2. Men alligevel er resultatet forkert. Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2015 af Heptan

Din fremgangsmåde er korrekt.


Svar #2
31. januar 2015 af studybudy (Slettet)

#1

Din fremgangsmåde er korrekt.

Men hvorfor får jeg ikke samme resultat som facit? Det er nemlig der, jeg går en smule i panik.

Dette er ikke sket en eller to gange, det forekommer flere gange :(


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. januar 2015 af Heptan

Prøv at løse den i hånden i stedet, måske har du glemt en parentes i CAS


Brugbart svar (1)

Svar #4
31. januar 2015 af Heptan

\ln\left ( \frac{k_2}{k_1} \right ) =-\frac{\Delta H^o}{R} \left ( \frac{1}{T_2}-\frac{1}{T_1} \right ) \\ \\ \Leftrightarrow \ln(k_2)-\ln(k_1)=-\frac{\Delta H^o}{R} \left ( \frac{1}{T_2}-\frac{1}{T_1} \right ) \\ \\ \Leftrightarrow \ln(k_2)=-\frac{\Delta H^o}{R} \left ( \frac{1}{T_2}-\frac{1}{T_1} \right ) +\ln(k_1) \\ \\ \Leftrightarrow k_2=\exp \left ( -\frac{\Delta H^o}{R} \left ( \frac{1}{T_2}-\frac{1}{T_1} \right ) +\ln(k_1) \right )


Svar #5
01. februar 2015 af studybudy (Slettet)

Så for at opløse ln skal ligningen beregnes som en eksponentiel beregning.

Okay, tak for det :)


Skriv et svar til: van't hoff's ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.