Fysik

Fysik opgaver

01. februar 2015 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg har en test imorgen der omhandler:

"Emne: Reaktionsskema for radioaktive henfald, bla. beregning på stofmængde, aktivitet..Der vil også komme en opgave om skråt kast"

Jeg har lavet de opgaver der er i bogen, og siden Fysik er et af mine afsluttende fag synes jeg godt der kan være plads til at gøre et ekstra stykke arbejde. Er der nogen der kunne henvise til en hjemmeside med ovenstående opgaver (især noget med stofmængde - jeg er ikke med på hvad der menes der, så det nok en god ide at få kigget på det) eller som bare direkte kan vedhæfte nogle opgaver som jeg evt. kunne kigge på. 

OBS: Vi har ikke arbejdet med luftmodstand i skråkast emnet (i hvert fald meget lidt) så jeg forventer ikke opgaver der involverer det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2015 af mathon

Repeter pensums henfaldsreaktioner.

Den statistiske beskrivelse af henfaldet
er, når N(t) er antal resterende radioaktive kerner til tiden t:
                           
                                      N(t)=N_0\cdot e^{-k\cdot t}       hvor k > 0 kaldes henfaldskonstanten

Udled halveringstidens T_{\frac{1}{2}}'s sammenhæng med k.

Aktiviteten til tiden t A(t) defineres :
                                    
                                       A(t)=-\frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}                                 

Udled:
                                       A(t)=\left (k\cdot N_0 \right )\cdot e^{-k\cdot t}= A_0 \cdot e^{-k\cdot t}


Skriv et svar til: Fysik opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.