Kemi

Fruktose laver sølvspejl?!?

01. februar 2015 af Stinneish - Niveau: B-niveau

Hej (:

Jeg sidder midt i en sro opgave om kulhydrater og diabetes, og kan simpelthen ikke få forsøgene til at passe.

De forsøg jeg har lavet er: Benedicts, Barfoeds, Tollens og Bials.

De kulhydrater jeg har testet er: Stivelse, Sakkarose, Glukose og Fruktose

1. Et af de problemer jeg har, er at Fruktose (som indeholder en ketogruppe?!) danner sølvspejl ved Tollens reaktion. Det jeg kan læse mig til er at kun kulhydrater med en aldehydgruppe skal danne sølvspejl, så glukose burde være den eneste der danner sølvspejl - men fruktose gjorde det også?! Hvordan kan jeg på nogen måde forklare det, eller har jeg misforstået Tollens?

2. Jeg har desuden skrevet i hypotesen at jeg ikke forventer at Stivelse (polysakkarid) vil danne sølvspejl, fordi glukosemolekylerne ikke er frie monosakkarider, men fastbundne - er dette korrekt? (:

Håber der er nogle som kan hjælpe (:


Svar #2
01. februar 2015 af Stinneish

Tak, der står også at Tollens kun reagerer med aldehyder, så der må være noget galt siden den reagerede med fruktose, ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2015 af Heptan

#2

Læs nr. #1 igen! Der står nemlig svaret på dit spørgsmål


Svar #4
01. februar 2015 af Stinneish

Jeg har læst det, og der står tydeligt at tollens KUN reagerer med aldehyder og IKKE ketoner som fruktose jo er, så igen: Der er noget galt, hvis den reagerer med fruktose, right? (:


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. februar 2015 af Heptan

#4

Det er en misforståelse, og jeg kan godt forstå forvirringen. Hint: Tollens reagens er helt analog med Benedicts reagens mht. hvilke carbonyler der påvises (se Metode 3 nederst)


Svar #6
01. februar 2015 af Stinneish

Så keto gruppen i fruktose er blevet omdannet til en aldehyd gruppe, pga. basiske omstændigheder? Jeg synes det lyder underligt, da vi ikke har haft om at ketoner lige pludselig alligevel ikke er det?

Jeg lavede også Benedicts, hvor resultaterne på inden måde passede heller, bl.a. reagerede glukose ikke som den skulle, da der intet rødt/orange bundfald kom.

Tilgengæld reagerede fruktose ved at lave en slags (ikke helt rødt, overhovedet) rødligt bundfald (men væsken var stadig mest grøn) er det samme måde jeg kan forklare det, pga. de basiske omstændigheder? Men glukosen reagerede slet ikke som forventet, så måske der har været nogen i vejen med selve benedict's opløsningen? (:


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. februar 2015 af Heptan

Det er jo det der er spændende ved at lave forsøg ;)

Hvorfor var væsken egentlig grøn, burde den ikke være blå, eller har jeg overset noget??

Glukosen burde være positiv. Huskede I at varme på dem? Der sker ikke så meget når man umiddelbart blander dem, men reaktionen går hurtigere hvis man varmer på opløsningerne.


Svar #8
01. februar 2015 af Stinneish

Den var blå  til at starte med, men endte med at blive en blanding mellem blå og grøn, mest grøn. 

Ja det kom i det kogende vand, så forstår ikke hvorfor det er gået så galt, men atlså...

Men kan man godt sige (ved Tollens) at fruktose har dannet sølvspejl fordi ketogruppen er blevet omdannet til en aldehyd gruppe pga. basiske omstændigheder? (:


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. februar 2015 af Heptan

#8

Den er ikke som sådan blevet omdannet til et aldehyd, derimod er der til enhver tid nogle ketoner, som spontant bliver til et aldehyd, og så til en keton igen. De behøver ikke at være aldehyder i mere end nogle få nanosekunder (eller hvor lang tid det nu tager), for når de har reageret, så vender de jo ikke tilbage. Selvom keton/aldehyd ligevægten sker hurtigt frem og tilbage er det altså nok til at man får en positiv test. Det gælder kun for alpha-hydroxy-ketoner.

Jeg er dog ikke helt sikker når det gælder basiske omstændigheder, det kan godt være at et aldehyd er mere stabilt, men der vil stadig være en keton/aldehyd ligevægt.


Skriv et svar til: Fruktose laver sølvspejl?!?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.