Fysik

Matematisk efterbearbejdning i fysik

01. februar 2015 af ztuema - Niveau: B-niveau

Vi har lavet et forsøg der skulle påvise Boyles lov om gasser. Jeg skal i min rapport svare på flere spørgsmål, bl.a. 

Afsæt målepunkterne i et koordinatsystem med p opad 2.-aksen og V udad 1.-aksen. Ligner det en hyperbel?

Værdier for forsøget: 

V: 5, 8, 10, 15, 20 (altsammen i mL)

P: 190, 180, 100, 70, 50 (målt i kPa)

Skal jeg så lade værdierne for V, være på x aksen? Hvis ja, hvordan skriver jeg det ind på min computer? Jeg har ikke excel :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2015 af peter lind

Det er korrekt at du skal afsætte V ud af x-aksen. Hvordan du skal skrive det ind, er afhængig af det program, du bruger. Se evt. i hjælpefunktionen eller i manualen


Svar #2
01. februar 2015 af ztuema

#1

Tak.

Jeg prøvede mig frem i geogebra, ahah. Ser det rigtigt ud?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2015 af peter lind

Ja men du skal bruge regression for formen y = k/x


Svar #4
01. februar 2015 af ztuema

Det forstår jeg ikke helt. Skal jeg vælge en anden regressionsmodel? Har valgt "logistisk". 


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. februar 2015 af peter lind

Boyle Mariottes lov siger at P*V = k (konstant) for konstant temperatur. Du har derfor sammenhængen P = k/V. Hvis du sætter P =y og V = x får du sammenhængen i #3. Du skulle rent faktisk vælge en, som ikke står på listen. Det bedste er at bruge potens af dem, der er er der. Potensen skulle så gerne blive -1


Svar #6
01. februar 2015 af ztuema

Men jeg skal jo sætte V ud af 1. aksen for at få en hyperbel? I en anden opgave beder de mig om at sætte     V-1 ud af 1. aksen for at få en ret linje. Eller har jeg misforstået det?


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. februar 2015 af peter lind

det er korrekt


Skriv et svar til: Matematisk efterbearbejdning i fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.