Studievejledning

Hvilken studieretning?

05. februar 2015 af MrPerfectJawline (Slettet)
Hej folkens. Jeg er en ung dreng på 15, som sidder med et lille problem: Jeg ved ikke hvilken studieretning jeg skal tage. Jeg vil gerne tage en bacheloruddannelse efter gym, så jeg vil helst have en retning, hvor mit snit vil ligge så højt som muligt.
Forresten, så er mine bedste fag følgende: Dansk, biologi, engelsk og historie. Tak på forhånd! :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. februar 2015 af MaibritG

Det ville faktisk være mere relevant hvis du kunne specificere hvilken bacheloruddannelse, du gerne vil ind på, da der er forskellige fagmæssige krav og gennemsnit.

Vil du have mulighed for at komme ind på langt de fleste uddannelser (der har optagelse gennem kvote 1), så skal du minimum have et gennemsnit på 12,2 samt fagene dansk A, engelsk A/B, matematik A, fysik A, kemi A/B, historie A/idehistorie B/samtidshistorie B og tysk B forsættersprog. Det skulle vist dække langt de fleste optagelseskrav på de forskellige bachelor-uddannelser.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. februar 2015 af peter lind

Du skal først og fremmest vælge efter interesse. Husk på at du skal tilbringe resten af dit liv med de fag.

Jeg synes ellers at et er lidt tidlig at bekymre sig om retningen nu. Fagene du nævner tyder på at du skal mere i den sproglige retning


Svar #3
05. februar 2015 af MrPerfectJawline (Slettet)

En psykologi-uddannelse er en drøm, men det lader til at være urealistisk med mit gennemsnit (6,7). Det går kun fremad med min viden, men jeg tror bare ikke, at jeg kan komme op på approx. 10 i snit. Er forresten gået 0.9 op i snit siden mit sidste standpunkt, så det går fremad! ??

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. februar 2015 af MaibritG

#3, Ellers er der jo mulighed for at søge gennem kvote 2. Det er dog vigtigt, at du i gymnasiet vælger en linje med følgende fagkombination:

Specifikke adgangskrav er dansk A, engelsk B, matematik B samt enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B. Alle fag skal være bestået.

KILDE: https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/samfundsvidenskabeligebacheloruddannelser/oevrigesamfundsvidenskab/psykologi

Hertil skal du også være opmærksom på, at selvom RUC (Roskilde Universitetscenter) er den "nemme" vej til psykologi-studiet, bliver man ikke psykolog eller må kalde sig for psykolog. Det skyldes RUCs lidt specielle struktur med et mere alment basisår.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #5
05. februar 2015 af MrPerfectJawline (Slettet)

Foreslår du, at jeg alligevel holder fast i psykologi-uddannelsen? Har jo trods alt, ikke de bedste karakterer.

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. februar 2015 af peter lind

Jeg synes du skal gå i gang som om du kan få de karakterer og så se tiden an. Det kan godt være du skifter mening senere hen. Skæv også til hvad du ellers har af interesser.


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. februar 2015 af MaibritG

Jeg skitserer blot muligheden for optagelse gennem kvote 2, hvor det kan være en motiveret ansøgning og/eller et bestemt gennemsnit på baggrund af nogle bestemte fag, der gør sig gældende. Dertil vil jeg også foreslå, at du finder en plan B.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #8
05. februar 2015 af MrPerfectJawline (Slettet)

Tusind tak for hjælpen! Jeg vil snakke med min UU-vejleder om dette, og snakke om en mulig plan B.

Skriv et svar til: Hvilken studieretning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.