Studievalg og videregående studie

Softwareudvikling og teknologi på ITU

15. februar 2015 af matnoob (Slettet)

Hej alle zusamme.

Jeg er en knægt på 27, der bliver færdig med sin bachelor til sommer (forhåbentlig) og er rigtig, rigtig meget interesseret i IT og derfor ønsker at starte på ovennævnte uddannelse. Jeg har ingen uddannelsesmæssig baggrund indenfor IT, udover at det er min hobby. Eksempelvis leger jeg lidt med UNIX, HTML, har min egen lille side og mit eget domæne, er stort set en superbruger indenfor de fleste systemer. Har meget nemt ved at lære et system at kende og arbejde med. Men jeg vil rigtig gerne arbejde med IT, som Konfucius sagde, vælg et arbejde, du elsker, og skal aldrig arbejde igen. Derfor.

Hvem af jer herinde har viden om hvordan studiet er og om det er hårdt at komme ind på studiet? Jeg er ultra motiveret, da jeg ikke har drømt om andet end at studere IT, desværre for mig valgte jeg forkert i starten, jeg endte med at læse økonomi og jura, fordi det var det oplagte efter gymnasiet (gik på HHX). Men jeg fandt så endelig mit "loophole", hvor folk uden IT-mæssig baggrund kan studere IT på ITU. Så jeg håber rigtig meget at komme ind, som jeg har sagt. ALLE INPUT ER VELKOMNE, men vær søde at undlade at skrive alle mulige ting, hvor I skriver arrogant og er bagkloge. 

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

nu har du jo snart en bachelor, men det ser ikke ud til at den giver adgang til kandidatuddannelsen https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/kandidatuddannelser/tekniskvidenskabeligekandidatuddannelser/ituddannelser/softwareudvikling-og-teknologi. Kontakt studievejledningen og hør om du kan tage nogle kurser fra en relevant bacheloruddannelse og spare noget tid i forhold til at tage en af de nævnte bacheloruddannelser.

Da kravene til optagelse på ITU er rimeligt skrappe, kan det måske også være relevant at få vurderet dine chancer for dispensation af studievejledningen på ITU. Min erfaring med hobby, er at det tæller intet i forhold til optagelser på et universitet.

Hilsen Lars


Svar #2
17. februar 2015 af matnoob (Slettet)

Hej Lars, fik du selv læst hvad der stod under adgangskrav?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. februar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Ja,

Adgangskrav
For at blive optaget på kandidatuddannelsen skal du have en relevant bachelor- eller professionsbacheloruddannelse. Adgangskravene er forskellige for de to spor.

Til det faglige spor i Advanced Computing kan man optages med en bacheloruddannelse i datalogi, softwareudvikling og webudvikling eller en ingeniøruddannelse med en betydelig programmeringsdel.
Til det faglige spor i Design kan man fx optages med en bacheloruddannelse i global virksomhedsinformatik. Den adgangsgivende bacheloruddannelse må ikke være fra et softwareområde.

Du skal desuden have engelskkundskaber svarende til minimum engelsk på B-niveau.

Jeg går ikke "Økonomi og Jura" rækker til det sporet i "Advanced Computing".

Så er spørgsmålet om du har/får en relevant bacheloruddannelse. Der nævnes et eksempel, jeg synes ikke at "Økonomi og Jura" rækker, men det er ITUs opgave at vurdere endeligt. Hvad var svaret da du checkede hos studievejledningen som jeg foreslog?

Engelsk på B tror jeg du har, så det burde ikke være noget problem, vel?

Hilsen Lars


Svar #4
17. februar 2015 af matnoob (Slettet)

Til det faglige spor i Design kan man fx optages med en bacheloruddannelse i global virksomhedsinformatik. Den adgangsgivende bacheloruddannelse må ikke være fra et softwareområde.

Læg mærke til, at den sidste sætning siger, at bacheloren IKKE må have noget med software at gøre. Så ja, jeg opfylder adgangskravene.

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. februar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Så en bachelor i teologi eller græsk er også adgangsgivende?

Men for at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål; det er ikke svært at komme ind hvis man opfylder adgangskriterierne. Det er svært eller umuligt hvis man ikke gør.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Softwareudvikling og teknologi på ITU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.