Erhvervsret

Aftale og købeloven

18. februar 2015 af 8520 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen

Jeg har brug for hjælp til en gammel eksamensopgave i administrativledelse nogen der kan hjælpe mig?

OPG. 1 Aftale og købelov.

Du er ansat i virksomheden DaniYard A/S som maskinmester og har bl.a. ansvaret for hjemkøb af komponenter til brug i produktionen af lystbåde i luksusklassen. DaniYard leverer også reservedele rundt om i Europa.

Du bestilte derfor et parti på i alt 50 aktuatorer af typen W101-12 fra leverandøren AL-Tech. Med hensyn til leveringssted aftalte du ”leveret” med angivelse af DaniYards’ forretningssted i Aalborg.

AL-Tech indgik derefter en aftale med transportfirmaet “3 X 44”, som afhentede varerne den 6/7 hos AL-Tech. Den 9/7. blev varerne leveret hos DaniYard på den aftalte adresse i Aalborg. Aktuatorerne var dog ved leveringen ødelagte, da transportfirmaet den 7/7 under en omlæsning havde tabt pallen med aktuatorerne.

Du er naturligvis ikke interesseret i at modtage de ødelagte aktuatorer og vil derfor hæve købet, og du mener heller ikke, at det er rimeligt, at du nu taber en fortjeneste på kr. 7.500,- for videresalg af aktuatorerne.

Under en telefonsamtale med AL-Tech afviste sælgeren alle krav under henvisning til, at skaden skete efter at man havde afleveret aktuatorerne til “3 x 44”.

Spørgsmål:

2.1 Vurder DaniYards juridiske muligheder og henvis til relevant lovgivning.

2.2 Redegør for hvordan man som sælger kan lave generelle ansvarsfraskrivelser i forbindelse med køb og aftalers indgåelse.

Opstil om nødvendigt dine egne forudsætninger for opgavernes løsning.

Er der nogen der ved hvilken paragraf jeg kan henvise til? 

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2015 af SuhrB (Slettet)

Hvad siger din lærebog om risikoens overgang?


Skriv et svar til: Aftale og købeloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.