Samfundsfag

Hjælp til problemformulering i Sociologi!!

19. februar 2015 af beri06 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Vi skal forberede en synopsis til samfundsfag indenfor emnet sociologi, men jeg har simpelthen så svært ved at komme i tanke om en problemformulering, og håber derfor nogen herinde kan hjælpe :)

Overskrifter for bilagene: 

Bilag 1: Social arv slår hårdt i Danmark (handler om at der er problemer med at bryde den sociale arv)

Bilag 2: Karaktergennemsnit for unge hænger sammen med forældres uddannelse (handler om at de med uddannede forældre får bedre karakterere)

Bilag 3: Skolereform: Elever kan se frem til 510 timer mere (man vil have alle elever med og mindske uligheden)

Bilag 4: Barndommen bliver instituionaliseret (børn skal til at bruge mere tid i skole pga. reform hvilket betyder mindre tid til familie)

Bilag 5: Forældre: Mit barn skal være student (Forældre vil hellere have at børn tager en gymnasiel uddannelse frem for en erhvervsuddannelse)

Bilag 6: Færre studenter, tak (Man vil have flere over på erhvervsuddannelserne)


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2015 af Mrninja

Man kan f.eks. spørge om, hvordan man kan bryde den sociale arv og hvorfor så mange ikke gør det. Man kunne også spørge om, hvorfor nogle opfatter en erhvervsuddannelse som mindre værd, og hvad ulemperne ved en ulige fordeling mellem de gymnasielle og de erhvervsfaglige uddannelser er. bl.a. :-)


Svar #2
19. februar 2015 af beri06 (Slettet)

Hejsa :)

Jeg har gjort mig nogle af de samme tanker, men jeg har svært ved at stille det op i en redegør, analyser, diskuter/vurder - problemformulering, hvis du forstår hvad jeg mener? :)


Skriv et svar til: Hjælp til problemformulering i Sociologi!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.