Historie

1. Verdenskrig

19. februar 2015 af nicoline443 - Niveau: 8. klasse

Hej, håber der er nogle der kan hjælpe med at svare på dette spørgsmål. 

Hvilke dybere årsager var der til 1. verdenskrig?

- Jeg ved godt at grunden til krigen var mordet i Sarajevo, på den østrig-ungarske ærkehertug Franz Ferdinand. 

Men hvilke dybere årsager er der? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2015 af Moderatoren

Prøv at læse dette (Link fjernet pga. dødt link. Mvh. Studieportalen.dk), som jeg fandt under "Studieportalen.dk anbefaler:"


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. februar 2015 af Mrninja

Der er flere dybere grunde til at Første Verdenskrig brød ud. Kort sagt så herskede der en slags krigsmani i årene op til krigen. For 100 år siden havde man en anden holdning til krig end i dag, hvor man den gang mente at at krig var en nødvendig og uundgåelig del af menneskeheden. Det ses ofte ved malerier der hædrer hære i historiske slag o.l. Derfor havde den østriske leder af forsvaret længe ønsket en krig mod Jugoslaven, og endda flere gange foreslået det. Da østrig så angreb Jugoslavien, måtte Tyskland også med, da de to var i alliance. Og siden Jugoslavien blev angrebet måtte Rusland med på deres side da Rusland og Jugoslavien var allierede, og ligeledes Frankrig, der var allieret med Rusland. Det fænomen der opstod den gang kaldte man "web of alliances" Hvilket gjorde krigen så omfattende som den var. Som en helt tredje grund, så manglede der et forum hvor der interationalt kunne diskutere diplomatik, og give sanktioner til angribende nationer, hvilket måske kunne have bremset krigen. Der var sekvfølgelig også konkrete imperialistiske og militære planer, men dem vil jeg ikke komme ind på nu ;-)


Skriv et svar til: 1. Verdenskrig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.