Biologi

DNA indsatser for truede arter

25. februar 2015 af kasperander (Slettet) - Niveau: A-niveau

1. Forklar, hvorfor kun den ene primer specifikt vil binde sig til DNA fra stor vandsalamander.

Jeg har vedhæftet opgaven, så det lettere at få overblik.Håber en kan hjælpe, da jeg ikke kan finde ud af denne opgave.

Vedhæftet fil: biologi.PNG

Brugbart svar (2)

Svar #1
25. februar 2015 af Soeffi

Du er nød til at vide noget om teorien bag identifikationen (fra Wikipedia)

PCR (Polymerase Chain Reaction) er en gen-opformeringsteknik.

Princippet i teknikken er, at man har to stykker DNA, der er komplementære til enderne af det gen, der ønskes opformeret (amplificeret). Disse små stykker DNA kaldes primere, idet de bruges til at starte processen. De to primere binder pga. komplementariteten til hver ende af genet, og forlænges herefter ved brug af en DNA polymerase, et enzym, der bruger enkelte nukleotider til at kopiere DNA. Det dannede stykke DNA kan nu indgå i en ny primerreaktion, hvorved processens hastighed bliver eksponentielt stigende.


Svar #2
25. februar 2015 af kasperander (Slettet)

Hej Soeffi. Dit svar er bare blevet det vedhæftede billede, som jeg også havde vedhæftet til mit spørgsmål :) Det du har skrevet er væk? :-)


Svar #3
25. februar 2015 af kasperander (Slettet)

Undskyld det var min computer der lavede en fejl. 

Mange tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. februar 2015 af Soeffi

#3

Undskyld det var min computer der lavede en fejl. 

Mange tak :)

Der er ikke noget galt med din computer, men du skal huske, at man har 10 min. til at rette i efter, at svaret er oprettet.


Skriv et svar til: DNA indsatser for truede arter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.