Studievejledning

Hvad skal jeg gøre???

25. februar 2015 af ManolyaK (Slettet)

Hej, jeg hedder X og er 15 år gammel. Springer bare direkte ud i det :)

Jeg aner ikke, hvordan jeg kommer i et gymnasie, da jeg er bange for ikke at blive egnet, og ved ikke, om det er en god ide at skifte klasse. Jeg går i 8. klasse nu, og flytter, så jeg kan starte på 9. på en ny skole. Problemet her er, at jeg ikke ved, om det er en god ide, og om jeg kommer til at klare mig dårligt til eksamen. Jeg føler mig også virkelig presset, da jeg virkelig ikke er god til Matematik eller de naturvidenskabelige fag. Jeg ville ønske, jeg kunne arbejde med musik, når jeg bliver ældre, men man tjener jo ikke så godt på det. Medmindre man bliver berømt, hvilket chancen ikke er så stor for. Jeg elsker sprog, kultur, og at møde og tale med folk. Jeg elsker også historier og myter som Egypten i gamle dage osv. Musik er, hvad jeg bænder for, og jeg KAN virkelig synge.. Jeg spiller også klaver.

Så, her er mine spørgsmål: 

1. Bør jeg flytte til en anden skole i 9. klasse, hvis jeg ikke får lært noget på min nuværende skole?

2. Kommer jeg til at klare mig dårligt til eksamen, hvis jeg flytter?

3. Kan jeg stadig komme ind på et gymnasie uden at blive egnet?

4. Kan man blive til noget med musik, og stadig tjene godt?
 

Mvh X :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2015 af FB77 (Slettet)

Hej Anna.

1. Hvis du ikke har svært ved at kommunikere med andre og ikke er generet for at komme ind i et nyt sted og møde nye mennesker, så synes jeg at du kan prøve det, men hvis ikke du har så nemt ved de ting jeg nævnte synes jeg at du skal blive ved med at gå på den skole du går på nu. 

2. De samme ting som øverst.

3. Ja, så kan du tage til optagelses prøve.

4. Ja, det kan du sagtens. Jeg synes at du skal gøre det du mest brænder for og jeg kan høre at det er musik. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2015 af Chrystine (Slettet)

Du kommer muligvis til at klare dig dårligere til eksamen i 9. klasse.
MEN det er ikke afgørende.
Det vigtige er, hvad du lærer!

Hvorvidt du bliver erklæret egnet, er afgjort længe inden eksamen.
Desuden kan man komme til optagelsesprøve.
HVIS du ikke bliver erklæret egnet til gymnasiet, betyder det nok, at der er uddannelser,
som er bedre for dig; for hvis man ikke er studieegnet, klarer man sjældent studiet særligt godt.

Det, at du selv opsøger en ny skole, fordi du ikke føler, at du lærer nok,
ser jeg som et tegn på modenhed.

Prøv om du selv kan træne dine svage sider.
Find eksempelvis noget om matematik på nettet.
Hvis din skole har givet dig adgang til matematikfessor, er det en god ressource;
ellers findes der rigtigt gode videoer mm.

Jeg kender ikke meget til karrieremulighederne indenfor musik, sprog og historiefortælling,
men med talent og øvelse kan man nå langt.


(PS. Jeg er ikke studievejleder).


Svar #3
26. februar 2015 af ManolyaK (Slettet)

Tusind tak for jeres gode råd og meninger. Jeg tager chancen og flytter, og måske kan jeg prøve med musikken. :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
26. februar 2015 af Dulugtergrimt

Bare lidt oplysende.

Hvorfor skulle det hjælpe at skifte klasse? Er det fordi din lærer er dårlig til at lære fra sig, og du mener at en anden klasse har en bedre lærer? Nu er det ikke for at træde på dig eller andre, men tanken om, at hvis der er noget man ikke kan finde ud af, så skifter man bare lige klasse/skole og så kan man alt med et trylleslag, holder ikke. Det er hårdt arbejde fra bunden af og op, hvis der er noget man ikke kan, men gerne vil lære. 

I de naturvidenskabelige fag har folk det med at blande alt for mange ting sammen på én gang og lave 50 forskellige ting, istedet for at dele stoffet op systematisk og gennemgå tingene én efter én. Det tager lang tid at gøre det på den måde, men det er nu bedste måde at gøre tingene på.


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. februar 2015 af OnceUponATime

Du kunne sagtens læse musik på uni, og så blive gymnasielærer eller lignende? Gymnasielærer tjener jo også udemærket.


Skriv et svar til: Hvad skal jeg gøre???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.