Fysik

Elektrostatik

25. februar 2015 af chokolokolo (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har brug for hjælp med den vedhæftede opgave.

Vedhæftet fil: statik.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2015 af Soeffi


Svar #2
07. marts 2015 af chokolokolo (Slettet)

Skal jeg starte med at beregne det elektriske felt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. marts 2015 af Soeffi

Den potentielle energi i et punkt er det arbejde, som er forbundet med at flytte ladnngen fra nulpunktet for den potentielle energi til dette punkt. I A) beregnes potientialet ved (jeg er usikker på fortegnene)

E_{p}=\int_{oo }^{d}-\frac{Kq_{1}q_{2}}{r^{2}}dr=Kq_{1}^{2}\left [ -r^{-1} \right ]_{oo}^{d}=-\frac{Kq_{1}^{2}}{d}


Svar #4
08. marts 2015 af chokolokolo (Slettet)

Altså der er en formel i min bog, der hedder:

Ep=Ke*(q*q)/r. Det er vel den der gælder for A?

Og i B og C, kan jeg vel bruge formlen: Ep=Ke*q0*(q1/r1+q2/r2+q3/r3.....). Men er det lige meget, hvilken af ladningerne, jeg vælger som min q0?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#4

Den potentielle energi er lig med det samlede arbejde, der skal udføres for at bringe ladningerne fra uendelig til den aktuelle konfiguration.


Svar #6
08. marts 2015 af chokolokolo (Slettet)

Er det så de rigtige formler, jeg har angivet i #4? Kan jeg vælge en af mine ladninger til at være q0 og så ud fra afstanden fra denne ladning til alle de andre ladninger bruge formlen: Ep=Ke*q0*(q1/r1+q2/r2+q3/r3.....)?


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. marts 2015 af Soeffi

I B) tror jeg, at du skal slå f.eks. de to røde ladninger sammen til en ladning på 2q i midten. Dernæst skal du finde gennemsnittet af denne ladning og den ene blå ladning. Tilsidst skal du flytte den anden blå ladning fra uendelig til den placering, som den har på tegnngen og beregne arbejdet ved denne flytnig.


Svar #8
09. marts 2015 af chokolokolo (Slettet)

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener

Brugbart svar (0)

Svar #9
09. marts 2015 af Soeffi

I B): prøv at samle de tre ladninger i et punkt og find arbejdet for flytte den sidste.


Skriv et svar til: Elektrostatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.