Dansk

Grammatik - Ansøgning til socialrådgiveruddannelsen

26. februar 2015 af Sophham (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej derude. 
Jeg ved at dette ikke umiddelbart er skolerelateret, og alligevel er det.

Jeg søger ind på socialrådgiveruddannelsen her til marts, og det ville være skønt hvis der var en, der lige ville kigge den igennem for grammatik. Det er nok primært kommaer, da jeg generelt ikke har problemer med dansk. Men sådan en ansøgning skal sidde lige i skabet ;-)

Den er på cirka en side. 
Kom gerne med feedback på indholdet, hvis du lige falder over noget. 

På forhånd tak! :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2015 af mandenmedleen1 (Slettet)

En gentagende grammatisk fejl du begår er, at du har forestillingen om, at der på dansk altid er komma foran "at". Dette er absolut ukorrekt!

Eksempel:

"Jeg har en forkærlighed for, at hjælpe andre mennesker, og især den psykiske og sociale del fanger min opmærksomhed meget."

I ovenstående skal der ikke komma før "at", da der ikke er noget objekt eller subjekt i udtrykket "at hjælpe andre mennesker". 

Desuden er der ikke komma før "samt" - medmindre ordet benyttes til at starte en ny sætning, hvilket ikke er tilfældet i følgende:

Jeg rejste rundt i landet alene, hvor jeg mødte en masse fantastiske mennesker, samt en masse forskellige kulturer.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. februar 2015 af Stygotius

Måske "en gentagen grammatisk fejl".

Der skal  kun komma foran "at" (hvis man altså absolut vil insistere på at bruge det tåbelige startkomma) hvis dette "at" indleder en sætning, dvs. en periode med et subjekt og et verballed.

Hvis "at" følges af en infinitiv, skal der intet komma.


Skriv et svar til: Grammatik - Ansøgning til socialrådgiveruddannelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.