Fysik

Hvad er Sorte huller?

26. februar 2015 af Ninuselz (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej jeg er igang med en opgave om sorte huller i fysik.
Jeg har forsøgt at søge viden på internettet men har lidt svært ved at forstå det.
Det ville være en stor hjælp hvis der nogle der gad forklare mig specifikt, hvad sorte huller er.

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. februar 2015 af Casabon

Et sort hul er et "objekt" i rummet, som er så tungt at ikke engang lys kan undslippe dets tyngdekraft. Hvis du har svært ved at forstå hvad det betyder kan du prøve at forestille dig jorden, som et objekt med en høj tyngdekraft. Fordi at slippe væk fra jordens tyngdekraft er vi nødt til at bygge raketter, som kan nå meget høje hastigheder, for at slippe væk fra jordens tyngdefelt. 

For sorte huller gælder det at ikke engang lysets hastighed er høj nok til at slippe væk. De sorte huller i centrum af galakserne kan have masser på op til millioner og endda millarder af gange solens masse.

De kan hovedsageligt opdeles i tre dele. Den ydre eventhorisont, den indre eventhorisont og en singularitet i centrum. De to eventhorisonter påvirker rum-tid dimensionen, på en måde som jeg ikke tror du behøver at forstå. I det sorte huls centrum hvor tyngdekraften er størst er der en singularitet, hvilket i denne sammenhæng betyder et objekt med uendelig densitet men ikke uendelig masse. 

Man kan observere sorte huller, fordi de afgiver den såkaldte Hawking Stråling, som er en varme stråling og betyder at sorte huller langsomt "fordamper".


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. februar 2015 af Jerslev

Hawking stråling er endnu aldrig blevet observeret. Sorte huller findes ud fra deres tyngdekraft.
- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Hvad er Sorte huller?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.